فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

چاقی و لاغری

چاقی و لاغری


چاقی و لاغری

در بین مقولاتی که به سلامتی و تناسب در اندام می پردازند موضوع چاقی موضعی از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.
شما وقتی می توانید از چاقی موضعی رهایی یابید که بتوانید عضلات این موضع را به حرکت وادارید. اعتقاد بر این است که چنانچه عضلات ناحیه درگیر چاقی موضعی را به حرکت در آورید. چربی آن ناحیه بر طرف می گردد. همچنین در رابطه با چاقی پاها اعتقاد بر این است که با حرکات دادن ممتد پاها در طول روز می توان چربی این ناحیه را از بین برد.

واقعیت این است که بدن با مکانیزم خاصی تصمیم می گیرد که چربی را در کجای بدن ذخیره نماید و از چربی ذخیره شده در چه جایی استفاده نماید. چربی را کجا نگه دارد و از کجا آن را مصرف نماید، این سیستمی است که به میزان بسیار زیادی با وضعیت ژنتیک شما ارتباط دارد. بدن با توسل به استراتژی های بسیار زیرکانه ای چربی را در نقاطی از بدن ذخیره می نماید که در مواقع مصرف، به سرعت به آنها دستیابی داشته باشد .

جالب است بدانیم که بدن چربیهای اضافی خود را در ناحیه میانه اندام (قسمت شکم، پهلوها، باسن و ناحیه فوقانی رانها) ذخیره می نماید چون مکانیزم حیاتی خاصی در این عملکرد نهفته است. این ناحیه بهترین موضعی است که بدن بایستی انرژیهای اضافی خود را در آن ذخیره نماید چون در هنگام انتقال چربیها به دیگر اعضاء بدن که به آن نیاز دارند از حداقل انرژی استفاده می نماید. به یاد داشته باشید که ذخیره چربی علیرغم ظاهر نامتناسبی که به بدن می دهد یک استراتژی بسیار حیاتی است. بنابراین بدن می خواهد قابلیت و کیفیت تأثیر و استفاده از چربیها را به حداکثر برساند و در این رابطه به ظاهر شما اصلاً توجهی ندارد. نتیجه این که بدن با ذخیره چربی به مقدار مورد نیاز در دسترس ترین نقطه، به گونه ای ذخیره سازی می نماید که در هنگام نیاز از کوتاهترین فاصله یا صرف کمترین انرژی بیشترین مقدار چربی را برداشته و به هر کجای بدن که بدان نیاز هست ارسال و آن را به بهترین نحو مصرف نماید بدون آنکه ذره ای ریخت و پاش به خرج داده و یا آن را حدر دهد، چربی انرژی است آنهم بهترین نوع انرژی و مکانیسم توزیع بدن قدر این انرژی را به خوبی میداند. بدن چربی را بعنوان یک ماده با ارزش ذخیره می کند ولی شما میخواهید از شرش خلاص شوید.

تصور کنید چقدر مضحک است که بدن مقدار زیادی چربی را در انگشتان دست یا پا ذخیره نماید! چون با حرکت شما، بدن به انرژی نیاز دارد و بایستی این انرژی را از انگشتان دست یا پا بردارد و دوباره وقتی استراحت می کنید انرژی را در انگشتان ذخیره نماید. یک چرخش بی معنی انرژی از انگشتان دست و پا به بدن و از بدن به انگشتان دست و پا رفت و آمد کند.
با توجه به مکانیزم اشاره شده در بالا بدن شما نیاز به انرژی یا بهتر است بگوییم چربی قابل حمل و در دسترس دارد و در دسترس ترین محل برای ذخیره این انرژی که فاصله مناسبی تا کلیه نقاط بدن داشته باشد در میانه راه و وسط بدن می باشد!

از نقطه نظر دیرینه شناسی محل تجمع چربی در بدن دلالت مستقیم بر نوع جنسیت دارد. که این امر در زنان مصداق دقیقی دارد. که محل تجمع چربی در آنان نظیر، رانها، باسن و بالاتنه ها باعث بوجود آوردن حالت فیزیکی خاصی از نظر جلب توجه جنس مخالف میگردد. با در نظر گرفتن این واقعیت فیزیکی محل تجمع چربی در شما به همان دلیل از پیش تعیین شده است چربی بدن بعنوان یک طرفند زیبایی شناختی و آرایندگی همواره در این استراتژی رل اساسی را ایفا نموده است. (این استراتژی ها و عملیات به صورت خود کار انجام می پذیرد و شما اصلاً لازم نیست که کاری در جهت ذخیره سازی چربی در این یا آن ناحیه از بدن خود انجام دهید )

بدن شما چربی را در نواحی از بدن جمع آوری مینماید که سلولهای چربی در آن ناحیه تجمع بیشتری دارند ممکن است ذکر این نکته خالی از فایده نباشد که زمانی که شخصی تحت عمل لیپوساکشن قرار می گیرد و تعدادی از این سلولهای چربی را از بدن خود و از ناحیه مشخصی خارج می کند، ناخودآگاه باعث می گردد که تجمع چربی در نقاطی صورت پذیرد که ناخوشایند تر از گذشته باشد.

بدن بایستی بلایی سر این چربی که وجود آن غیر قابل انکار است بیاورد. در نتیجه اگر سلولهای چربی ناحیه ای از بدن را خارج نموده باشید به هر حال باید منتظر باشید تا این چربی در جایی دیگر که اصلاً فکرش را نمی کردید جمع گردد، به هر حال این خود یکی از بزرگترین نقاط ضعف لیپوساکشن است. بعد از لیپوساکشن همه چیز عالی به نظر میرسد تا اینکه در مقابل آینه متوجه می شوید که 5 لیتر از چربی های اضافی بدن شما در اطراف زانوانتان آویزان شده اند.

واقعاً چگونه بایستی چربیهای اضافی ناحیه شکم و رانها را زدود؟
در جهان هیچ غذائی، هیچ ورزشی و هیچ داروی گیاهی وجود ندارد که بتوانید چربی ناحیه خاصی از بدن را آب کند.

اگر می خواهید از مقدار چربی بدنتان کم کنید بایستی مقدار کالری کمتری از آنچه که از دست می دهید مصرف کنید. در یک جمله بایستی دچار کمبود کالری شوید. در چنین حالتی بدن شما شروع به مصرف چربیهای ذخیره بدنتان و تبدیل آنها به انرژی می نماید و با ادامه این روش بدن شما آغاز به مصرف چربی از تمام نقاط بدنتان می نماید. اما هرگز بدن این میزان چربی را از یک موضع بر نمی دارد.

اگر مرد هستید، چربیهای موضعی شکم، پهلوها و رانها آخرین قسمتی هستند که مصرف می شوند. در گامهای اول بدن چربیهای قسمت فوقانی مثل صورت، گردن و انتهائی بدن را مانند بازوها و پاهامصرف می نماید.

سپس چربیهای بالاتنه شما مصرف می گردد مثل سینه و در ادامه از ناحیه رانها و باسن چربی مصرف می گردد و سرانجام چربیهای ناحیه شکم و پهلوها مصرف می گردد.

راه دیگری وجود ندارد جز آنچه که بنام ژلهای موضعی لاغری متداول هستند، که البته این مواد شدیداً سمی و قادر به حل کردن چربیهای موضعی می باشند اما بسیار خطرناکند و اگر شخصی در راستای کسب سلامتی اقدام به لاغر شدن می کند هرگز نبایستی از چنین محصولاتی استفاده نماید.

این بدان معناست که اگر واقعاً خواستار حذف چربیهای موضعی از بدن هستید بایستی یک سیستم کامل و همه جانبه برای کل بدن در راستای کسب یک سلامتی کامل را طرح ریزی نمائید.
برای خانم ها شاید رهائی از مشکلات 5 کیلوگرم چربی در رانها و باسن بسیار سخت و طاقت فرسا باشد. شاید بسیاری از شما که سعی در حذف چربیهای این ناحیه از بدن نموده اند بارها این واقعیت نمود پیدا کرده باشد یا اینکه پیشرفتهای کمی حاصل نموده اند اما زدودن همین چند کیلو چربی از ناحیه رانها و باسن بسیار غیر ممکن بوده است ، علی الخصوص اگر چنانچه در رژیم غذائی خود از غذاهای آماده مصرف نوشابه که شدیداً چاق کننده بوده و به تجمع چربیهای موضعی کمک می نمایند استفاده می نمائید.

تجربه نشان داده است که عملاً غیر ممکن است که چربیهای موضعی بدن را بدون داشتن یک برنامه دقیق روزانه ورزشی محو کرد. بدون داشتن برنامه ورزشی قدرت عملی بسیار نامتحمل می باشد.

با پیاده نمودن و درگیر شدن در یک برنامه ورزشی قدرتی، شما قادرید ساعتها حتی روزها پس از اتمام ورزش به سوختن چربیها ادامه دهید. روشهای دیگری در کنار این راه حل مانند کنترل نمودن میزان کربوهیدراتهای مصرفی و ایجاد تعادل در هورمونهای بدن وجود دارد که در سوخت و ساز چربی ها موثرند.

برخی اعتقاد به استفاده از هورمون های رشد و مکمل های غذائی خاص دارند. این دسته یقیناً می توانند در کاهش چربی بدن کمک نمایند و با استفاده از مکانیسم تعدیل روند پیری در بدن به نتیجه می رسند. البته شایان ذکر است این دسته نیز هرگز بدون تدوین یک برنامه ورزشی منظم و رعایت رژیم غذائی سالم و کافی به مقصود نمی رسند.

بیاد داشته باشیم هرگاه سخنی از حذف چربیهای موضعی علی الخصوص در ناحیه شکم، پهلو، رانها و....پیش می آید. هیچ موفقیتی حاصل نمی گردد مگر اینکه در برنامه ریزی جهت کسب نتیجه نهائی درگیر نمودن کل سیستم بدن دخالت اساسی داشته باشد. بعبارت دیگر هیج راه میانبری برای سوزاندن چربیها بدون دخالت یک برنامه کلی سلامتی حاصل نمی گردد و حتی اگر از راههای میان بر و سهل الوصولی نظیر لیپوساکشن استفاده شود، بهر تقدیر برنامه ذخیره سازی بیولوژیک چربی ناچاراً چربیهای اضافی را در محل دیگری از بدن گردآوری می نماید که نتیجه عمدتاًٌ بسیار زشت تر از زمانی است که چربیهای در ناحیه شکم قرار داشتند.

بنابراین اگر مایل به حذف چربیهای اضافی بدن هستید، آنرا به صحیح ترین روش اعمال نمائید. سوزاندن چربیهای اضافی یک کار جدی است، و اگر چه رژیم غذائی هم در رسیدن به این هدف کمک می نماید. اما هیچ قرص معجزه آسائی برای این کار وجود ندارد.

تمامی دانش بشر در کشف مکانیزم ذخیره چربی تا کنون مانع از تهیه دارویی بی خطر برای سوزاندن چربیهای بدن بوده است.

رژیم های لاغری هریک دارای مزایا و نقاط ضعف مخصوص به خود است. هیچگاه برای 2 نفر نمی توان از یک روش با کسب یک نتیجه واحد بهره جست، تصور می رود که روشهای زیر در کسب سلامت کلی و تناسب درونی دستگاههای بدن و نهایتاً اندامی متناسب تر بیشترین تأثیر را دارند:

افزایش میزان تحرک در زندگی

انجام ورزشهای قدرتی برای چربیهای موضعی

تغذیه از مواد غذایی تازه، سالم، به مقدار کافی(کم خوری) و تغذیه به روش صحیح

باید همه چیز خورد و لاغر شد. حذف یک یا چند ماده غذایی به سلامتی صدمه خواهد زد

توجه به مصرف ریز مغذی ها و یک مکمل غذایی طبیعی، مغذی، سالم و غیر شیمیایی

کم خوری، تحرک بیشتر، استفاده از یک مکمل غذایی طبیعی و شناسنامه دار

تهیه و تنظیم برای نشریه محمود فاطمی

    http://www.algomed.ir

[ ۱۳۸٧/۳/۱٢ ] [ ٧:٤٩ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]