فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

تغذیه و سلامتی

تغذیه و سلامتی
تغذیه و سلامتی پنج دانستنی جالب توجه و خواندنی در مورد آب : 8 لیوان آب در روز چه نفعی برای ما دارد ؟ آب مزایای زیادی برای سلامتی انسان دارد . هر سلول از بدن ما برای درست عمل کردن به آب نیاز دارد و هر عمل متابولیک در بدن نیز تشنه آن است . تقریبا 75 – 55 درصد از حجم بدن را آب تشکیل می دهد . اگر آبی که در روز از طریق نفس کشیدن ، عرق کردن و ادرار از دست می دهیم را حدود 8 لیوان فرض کنیم ، ضروری است که بخواهیم این میزان را با خوردن آب دوباره جبران کنیم . در این مقاله می خواهیم شما را با 5 نکته در مورد آب آشنا کنیم که شاید مشوقی باشد یرای اینکه 8 لیوان آب در روز را با کمال میل بیاشامید. 1 – کارایی مغز را بالا می برد : از آنجا که تقریبا 80 درصد بافت مغزی از آب تشکیل شده است ، ضروری است آب کافی به آن برسانید آزمایشات نشان داده است که کمبود آب کارایی حافظه کوتاه مدت را پایین می آورد و به قدرت تمرکز آسیب می رساند . منطق پشت مسئله کاملا واضح است اگر آب را از مغز تان کم کنید ، گرفتار مشکلات عملکردی می شوید . این کار مثل راندن ماشین بدون بنزین است . در مغز ، آب مایعاتی را که پروتئین و آنزیم ها را حمل می کنند رقیق کرده و به رساندن این مواد به مقصد کمک می کند . وقتی آب بدن کم می شود این مایعات برای رساندن بار خود کند تر می شوند و عملکرد مغز نیز آسیب می بیند همچنین آب موجب از بین بردن رادیکال های آزاد می شود که سبب خرابی سلول ها در مغز می شوند . 2 – از بسیاری از بیماریها ی خطرناک جلوگیری می کند : ورم مفاصل ، سرطان و بیماریهای قلبی بیماریهای خطرناک و جدی هستند که میلیونها نفر را گرفتار می کنند . اما شما می توانید با خوردن آب از ابتلای به این بیماریها پیشگیری کنید . آب یکی از مهمترین عناصر در غضروف و نرمه استخوان و مایع زلالی است که در اطراف مفاصل وجود دارد و موجب چرب کردن محیط می شود . وقتی میزان کافی از آب در این ناحیه وجود داشته باشد ، اصطکاک کمتری در اطراف مفاصل به وجود می آید و احتمال ابتلای به ورم مفاصل نیز کمتر می شود همچنین وقتی میزان کافی آب در سیستم ما باشد ، گرچه موجب می شود با فاصله های کم به دستشویی برویم ، اما بدن از سموم پاک می شود . اگر این سموم کمتر در بدن ما باقی بمانند احتمال ابتلا به سرطان نیز کاهش می یابد . آب نه تنها کمک می کند تا سموم از بدن دفع بشوند ، نمک اضافی بدن را نیز دفع می کند . تحقیقات نشان داده که وجود نمک زیاد در بدن موجب بالا رفتن فشارخون می شود که این هم منجر به بروز بیماری های قلبی می شود . 3 – به کاهش وزن کمک می کند : آب حاوی هیچ میزان کالری یا چربی نیست و ثابت شده است که گرسنگی را نیز برطرف می کند همچنین یک لیوان آب ، متابولیسم بدن شما را نیز افزایش می دهد از آنجا که همه عملیات بدن به آب نیاز دارند ، بدیهی است که وقتی که آب بخورید همه چیز در بدن تان کندتر پیش می رود آب بیشتر موجب بالا بردن متابولیسم می شود که این هم به نوبه خود کالری سوزی می کند . تحقیقات نشان داده که پس از خوردن دو لیوان آب ، 10 تا 40 دقیقه طول می کشد تا متابولیسم بدن تان شروع شود . وقتی هم متابولیسم آغاز شد شما 30 درصد سریعتر کالری می سوزانید تحقیقات نشان داده است که اگر آب مصرفی خود را تا 6 لیوان در روز بالا ببرید 5/2 – 5/1 کیلو در سال وزن کم خواهید کرد . 4 - از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند : می دانیم که تامین آب مورد نیاز بدن به تولید مایعات مختلف در بدن کمک می کند . مثل بزاق دهان که موجب جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می شود . پوسیدگی دندان در اثر تولید اسید ایجاد می شود که مینای دندان را می خورد اما بزاق دهان این اسید را خنثی می کند . همچنین حاوی مواد معدنی خاصی است که به بازسازی دندان ها کمک می کند . اگر میزان آب کافی به بدن تان برسانید و کمتر شکلات و آبنبات بخورید ، مطمئن باشید که دندان هایی سالم خواهید داشت 5 – نوشیدن آب زیاد هم ضرر دارد : نوشیدن میزان معینی از آب در روز ضروری است اما نیازی به زیاد کردن این میزان نیست . کاری که باید بکنید جبران میزان آبی است که از دست می دهید یک فرد متوسط روزانه حدود 2 تا 3 لیوان آب از راه تنفس و یک لیوان دیگر از طریق عرق کردن از دست می دهد . اگر 3 تا 4 لیوان نیز بطور تقریبی از طریق ادرار دفع کند . بدن حدودا به 8 لیوان آب در روز نیاز پیدا می کند . شما باید همان میزان آبی را که در روز از دست داده اید برای بدن دوباره تامین کنید نه بیشتر . اگر بیشتر از میزان مورد نیاز آب به بدن برسانید ، تعادل سدیم در بدن به هم می ریزد که منجر به مشکلات گوارشی ، حملات ناگهانی و حتی بیهوشی می شود . آب برای بدن شما ضروری است و بدون آن فعالیتهای بدن شما دچار مشکل می شود پس اطمینان داشته باشید که به بدنتان آب کافی می رسانید تا سلامتی شما تامین شود . مردان سراوانی - محدثه عارفی منبع : مجموعه مقالات اداره بهبود تغذیه جامعه

[ ۱۳۸٧/٦/۱۱ ] [ ۱٢:۱٤ ‎ب.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]