فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

نشريه افق طلائی سلامت تغذيه سالمندی

نقش تغذيه و فعالیت بدنی در سالمندی 

تحقيقات وسيع در مورد سالمندان نشان داده كه به علت امكان بروز بسياري از بيماري هاي مزمن در سنين بالا ، توجه به سلامتي سالمندان بسيار مهم ميباشد و بر اين اساس محققان معتقدند كه در سالمندی توجه به سه مشخصه اصلي ذیل حائز اهميت است :

1-داشتن استخوان هاي سالم

2-كاهش بروز بيماريهاي قلبي  عروقي و افزايش عملكرد سيستم قلبي عروقي

3- سلامتي دهان و دندان

هر سالمند با داشتن تغذيه سالم و فعاليت بدني مناسب ميتواند دو هدف اول سلامتي و تندرستي را بدست آورد و براي مورد سوم بايد به سلامت دهان ودندان خود خيلي توجه نمايد ، چرا كه با توجه به سلامتي دهان و دندان مي توان از يك تغذيه سالم پيروي كرد .

تحقيقات انجام شده در مورد سالمندان اين مطلب را ثابت كرده كه سوء تغذيه و تغذيه نامطلوب ، بيشتر در سالمنداني شيوع دارد كه به سلامتي دهان و دندان خود توجه نميكنند و بنابراين مواد غذايي رابطور كامل نمي جوند .در ضمن  نبايد  فراموش كرد براي داشتن  استخوان هاي سالم در سالمندان  از نظر مصرف كلسيم و ويتامين D بسيارمهم است كه شير و لبنيات حاوي اين دو عنصر هستند ، مصرف مكمل ويتامين و در صورت نياز اسيد فوليك تحت نظر پزشک ، بسيار سودمند ميباشد .

نكات مهم :

1-   انرژي مورد نياز بدن با افزايش سن كاهش مي يابد بنابراين توجه به مساله كنترل وزن و عدم چاقي در سالمندان با داشتن تغذيه  سالم و فعاليت بدني متناسب بسيار ضروري است .

2-   نكته مهمي كه سالمند بايد به آن توجه كند ،مصرف محدود سديم است .در جهت جلوگيري از بروز بيماري هاي قلبي عروقي پزشكان  توصيه میكنند كه كمتر از 2400 ميلي گرم سديم در روز مصرف شود .

مساله دیگركه در جامعه بشري شيوع يافته و گريبانگير انسانها ميباشد ،مساله سرطان است . مصرف ميوه جات و سبزيجات و غلات بخصوص براي سالمندان بسيار سودمند است . زير اين غذاهاي گياهي مثل سويا ،حاوي تركيبات فعالي هستندكه به تنهايي باعث پيشگيري از سرطان ميشوند و همچنين نقش پيشگيري از بيماريهاي قلبي و فشارخون ،درد مفاصل و ساير بيماري هايي كه با افزايش سن بروز ميكنند ، را دارند .

سالمندي كه در دوران ضعف قرار مي گيرد، مي تواند از روغن ماهي استفاده نمايد .  روغن ماهي تركيباتي دارد كه باعث كاهش احتمال ابتلا به بيماريهاي قلبي در سالمندان ميگردد و در زنان سالمند يا ميانه سال ، مصرف نخود ، لوبيا ، بادام زميني مانع بروز سرطان سينه ميشود و هم چنين مصرف  سير و پياز بخصوص براي افراد مسن توصیه می شود  ،  چرا كه مواد سرطان زا را در بدن غير سمي کرده و رشد تومورهاي سرطاني را نيز كند مي نمايند . 

نتيجه كلي اين كه مردم نبايد منتظر بمانند تا سنشان به 65 سالگي برسد و بعد به رژيم غذايي خود توجه كنند . بلكه رژيم غذايي متعادل يك فرد سالمند به رژيم غذايي او در ساليان جواني و ميا نسالي او برميگردد. بنابراين هميشه يك رژيم غذايي متعادل همراه با فعاليت  بدني متناسب در جهت داشتن يك زندگي سالم در كليه دوران بخصوص دوران سالمندي مهم ميباشد .

فاطمه نورا كارشناس سالمندان

 

[ ۱۳۸٥/۱۱/۸ ] [ ۸:۱٩ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]