فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

9 راهکار ساده برای جلوگیری از سرطان سینه

9 راهکار ساده برای جلوگیری از سرطان سینه


1- وزن خود را متعادل کنید.

2- مقدار زیادی میوه و سبزی مصرف کنید.

سبزیجات شامل: هویج، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و انواع کلم (کلم بروکلی ،کلم قرمز،کلم قمری، گل کلم، کلم پیچ).

میوه ها شامل: مرکبات ، انواع توت، توت فرنگی و گیلاس.

نکته قابل توجه این است که سبزیجات را یا خام مصرف کنید و یا بخارپز کنید.

3- مرتب ورزش کنید.

روزانه 30 دقیقه و یا بیشتر ورزش انجام دهید.

4- چربی غذاها را از نوع خوب انتخاب کنید.

چربی های خوب شامل چربی های غیر اشباع امگا 3 و امگا 6 است. چربی های اشباع و جامد مثل چربی ها و روغن های حیوانی و روغن نباتی جامد مضر هستند. امگا 6 در روغن هایی از قبیل ذرت و آفتاب گردان یافت  می شود. امگا 3 در روغن هایی نظیر روغن ماهی سالمون، روغن ماهی قزل آلا و روغن ماهی ساردین یافت می شود. چربی های غیر اشباع در روغن های گیاهی نظیر: کانولا، زیتون، آجیل و دانه های روغنی یافت  می شود.

5- کربوهیدرات مناسب و خوب را مصرف کنید.

نان ها و غلات سبوس دار، لوبیا، باقلا و بنشن را مصرف کنید.

6- غذاهایی که با سویا درست شده اند را مصرف کنید.

فراورده های سویا مانند آجیل سویا، شیر سویا و سویا سس، توفو و خود سویا در کاهش سرطان سینه کمک می کنند.

7- به طور مرتب و روزانه مکمل دریافت کنید.

8- ویتامین C و  E و سلنیوم را هر روز مصرف کنید. این مواد مغذی، خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.

9- روحیه خود را بالا ببرید.

نگاه مثبت به زندگی داشته باشید. با دوستان و خانواده باشید. خواب کافی داشته باشید (8-7 ساعت خواب در شب). استرس را از خود دور کنید.

[ ۱۳۸٧/۱۱/۱٦ ] [ ٩:٤٤ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]