فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

اصلاح الگوی مصرف و خانم ها

چند سالی است که با تحویل سال و با توجه به شرایط کشور هر سال به یک نام از طرف مقام معظم رهبری نامگذاری می شود و مسئولین و رسانه ها نیز ملزم میشوند در این مورد همکاری نمایند . این سنت پسندیده در اوایل بر حسب ضرورت و شرایط به دایره سیاست ختم میشد و بتدریج مسائل اجتماعی نیز جای خود را پیدا کردند،  بدین منوال از سوی ایشان سال 1388 بنام سال


اصلاح الگوی مصرف نامگذاری و از طرف قاطبه مردم  با استقبال چشمگیری مواجه شد گویی سالها بود که مردم  منتظر جاری شدن این کلام از زبان شخص اول مملکت بودند ، آری بسیاری از افراد نمی دانند که در زندگی روز مره چقدر اسراف می کنند، از شستن خودرو با آب آشامیدنی گرفته تا خرید ها و برگزاری مجالس پر زرق و برق که بعضاً با مخارج شیوخ نفتی و سرمایه داران کلان آن طرف آب برابری می کند .

اگر به آموزه های دینی رجوع شود جمله " بخورید و بیاشامید ولی  اسراف نکنید " لااقل همسن ادیان الهی ،  بویژه دین مبین است

گام اول در اصلاح الگوی مصرف خود آگاهی و خود باوری است. همه افراد خانواده بایستی سطحی از مشارکت موثر را باور و همراهی کنند .  اگر افراد خود را در مدیریت و کنترل منابع سهیم بدانند ، خود بخود به  سوی اصلاح الگوی مصرف روی می آورند. ما نیز بر آنیم تا این سنت پسندیده هر چه بیشتر در جامعه و خانواده با مساعدت مدیر ان و اعضای خانواده  نهادینه شود.

 با توجه به اینکه قالب فعالیتهای اقتصادی خانم ها در بخش خانواده است ، مادران با مدیریت صحیح این بخش نقش مهمّی در اصلاح الگوی مصرف بر عهده دارند.  اصلاح الگوی مصرف یک رسالت ملی است ، وقتی افراد الگوی مصرف را در جامعه رعایت کنند ،  فرهنگ درست مصرف کردن را می آموزند. زنان باید در رابطه با نحوه درست مصرف کردن آموزش ببینند ، چرا که این امر منجر به صرفه جویی می شود. آموزش اصلاح الگوی مصرف نیاز به بازنگری دارد ، باین دلیل که بسیاری از خریدهایی که انجام میشود، نیاز واقعی نیست بلکه یک عادت ، تفریح یا رقابت با دیگران است .

تعویض زود هنگام گوشی موبایل ، مبلمان، فرش ، یخچال  و تلویزیون موید این طرز تفکر است .

هزینه هایی که بایستی برای روز مبادا پس انداز شود هدر می رود و این خانواده ها در هنگام نیازهای ضروری از قبیل بیماری یا ازدواج و تحصیلات عالی فرزندان بدنبال وام های غیر ضروری میروند ،  که خود استرس زیادی بر خانواده تحمیل و بهداشت روان آنها را به مخاطره می اندازد. مادران  می توانند با استفاده به موقع و مکالمات تلفنی کوتاه و  ضروری مشوق کودکان در استفاده بجا از این امکان باشند ، همچنین خرید لوازم مشابه خوراک پزی  از قبیل مایکروفر ، سرخ کن ،  آرام پز ، هوا پز ، بخار پز ، زودپز ، نیز موجب صرف هزینه های هنگفت می شود . 

   همه ی خانمها اذعان دارند که در هر نوبت تعویض طلا حداقل  یک پنجم ارزش کالا  از کف آنها می پرد و استفاده بهینه از انرژی برق که نیازی به توضیح ندارد .

همچنین گذاشتن غذای سالم خانواده در کیف مدرسه به عنوان میان وعده،   هم سلامت دلبند  آنها را تامین می کند و هم به اقتصاد خانواده کمک می کند. صرف غذا در بیرون از منزل اگر از حد بگذرد و مصرف غذاهای آماده " FAST FOOD " اگر به صورت عادت در آید، موجب خسران وضربه اقتصادی به خانواده می شود.  فرهنگ سازی در اصلاح الگوی مصرف با برنامه ریزی کوتاه مدت حاصل نمی شود و بایستی اهداف بلند مدت مد نظر مسئولان و رسانه ها قرار گیرد.

زن ،  هم به عنوان مادر و هم همسر، نقش موثرتری نسبت به مرد در جامه ی  عمل پوشاندن به  این مهم دارد .

اگر چه تبلیغات برخی از فیلم ها و مجلات خارجی زنان را به سوی  تجمل گرایی سوق می دهد و باعث افزایش توقع در جامعه می شود، با این حال نقشی که مادران در خانواده و تربیت فرزندان بر عهده دارند،  در مقوله اصلاح الگوی مصرف غیر قابل انکار است . مادران باید به فرزندان خود بیاموزند که از منابعی که در اختیار دارند بطور صحیح استفاده کنند تا در آینده دچار مشکل اقتصادی نشوند . انشالله

نویسنده : سید محسن طباطبایی

[ ۱۳۸۸/۱٠/۱٧ ] [ ۸:٢٧ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]