فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

7 ماده غذایی مستحکم کننده استخوان ها

7 ماده غذایی مستحکم کننده استخوان ها

مریم کاظمی مریم منتظری ( کارشناسان سلامت کودکان ، مرکز بهداشت استان ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان )

1-   موز :  ورزشکاران و بازیگران با اثرات آرام بخش موز آشنا هستند . این اثر آرامبخش به علت غلظت بالای تریپتوفان که متوقف کننده ساخت سروتونین است ،  می باشد . اما منفعت واقعی آن وجود پتاسیم است . پتاسیم الکترولیتی است که


 باعث حفظ کلسیم بدن می شود . موز تقویت کننده سیستم عصبی و افزایش دهنده عملکرد سیستم ایمنی بوده و به متابولیسم پروتئین بدن کمک می نماید . یک موز میزان مورد نیاز پتاسیم روزانه را در برداشته و کربو هیدرات آن کمک به بهبودی و رفع خستگی پس از ورزش می کند .

2-  کیوی : همانند موز ، این میوه پرز دار و غنی از پتاسیم بوده و نقش محافظت کننده ای بر روی استخوان ها دارد . همچنین غنی از ویتامین C  و لوتئین بوده و کاروتینوئید موجود در آن به کاهش  خطر بیماری های قلبـی کمــک می کند . یکی از متخصصین علوم تغذیه می گوید : من سعی می کنم پس از فعالیت حداقل یک یا دو کیوی در هفته مصرف کنم . می توانید برای تازه ماندن آن ها را با پوست فریز کنید . در این صورت قابل خوردن بوده و مواد مغذی فراوان خود را حفظ خواهد کرد.

3- کلم بروکلی: یک فنجان از بروکلی حاوی میزان کافی کلسیم، منگنز ، پتاسیم ، فسفر ، منیزیم و آهن برای فعالیت قلب       می باشد. همچنین حاوی غلظت بالایی از ویتامین های A و C  و K و فیتونوترینت سولفورفان می باشدکه بر طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه جان هاپکینز همگی مشتقاتی قوی علیه کانسر می باشند. سعی کنید به تناوب از گل کلم ، کلم پیچ ، کلم فندقی یا کلم استفاده کنید . زیرا کیفیت مغذی آن ها یکسان می باشد . بروکلی به کاهش سطح استروژن اضافی دربدن نیز کمک می کند .

4- اسفناج : اسفناج مشهور به سازنده ماهیچه و غنی از ویتامین K  بوده ، که به عنوان تکیه گاه استخوان بر علیه استئو پروز و شکستگی استخوان ها می باشد .  از طرفی اسفناج غنی از کلسیم ، فسفر ، پتاسیم ، روی و حتی سلنیم است، که به حفاظت ازکبد کمک کرده و محافظت کننده بدن در برابر آلزایمر است . دلیل اصلی برای اضافه کردن اسفناج به رژیم غذایی ، مطالعه ای در ژورنال های مختلف تغذیه می باشد که نشان می دهند کارو تینوئید نئو گزانتین موجود در اسفناج ، کشنده سلول های سرطان پروستات ، و بتا کاروتن آن ، علیه کانسر کولون می باشد . بنابراین حتما  سعی کنید 4 بار در هفته یک فنجان اسفناج پخته شده یا دو فنجان اسفناج خام میل نمایید .

5-  تره فرنگی : تره فرنگی از خانواده سیر و پیاز ، و سرشار از سازنده های استخوان مثل تیامین ، ریبو فلاوین ، کلسیم و پتاسیم   می باشد . همچنین تره فرنگی غنی از اسید فولیک  و ویتامین B  می باشد . مطالعات نشان داده اند که وجود ویتامین B و  آمینو اسید همو سیستئین مانع از بروزصدمات سرخرگی می شوند . از طرفی   تره فرنگی بر عملکرد جنسی اثرمثبت داشته وخطر بروز کانسر پروستات را کاهش می دهد . قسمت سبز میانی تره فرنگی را به صورت ریز شده یا رنده شده به سوپ اضافه کرده و یا به صورت خام در سالاد استفاده کنید .

6-  کنگر :  قرن ها کنگر به عنوان داروی مقوی قوای جنسی مورد قبول بوده است . این گیاه غنی از فیبر و میزان بیشتری از منیزیم و پتاسیم بیش از دیگر سبزیجات می باشد . برگ های آن غنی از آنتی اکسیدان های فلاونوئید و پلی فنل هاست که کاهنده حملات سکته مغزی است ، همچنین دارای مقادیر فراوانی ویتامین C بوده که به حفظ سیستم ایمنی بدن کمک می نماید . کنگر را تا جایی که می توانید مصرف کنید.

7-  آلوی برقانی : این خشک بار تیره غنی از مس و بروم    می باشد که هردوی آن ها از استئو پروز پیشگیری می نمایند . آن ها همچنین حاوی فیبری به نام اینولین هستند که وقتی به وسیله باکتری های روده ای تجزیه می شوند یک محیط غالبا اسیدی را در دستگاه گوارش ایجاد می کنند . از خوردن 4 یا 5 عدد از آن ها در روز لذت برده و استخوان هایتان را  به وسیله آن ها قوی کرده  و انرژی خود را  بدین وسیله افزایش دهید .

[ ۱۳۸٩/۱/٢٢ ] [ ٩:۱۳ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]