فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

پیام سلامت برای پشت میز نشینها

پیام سلامت برای پشت میز نشینها

سمیه سامانی- شهزاد پورمیر

کارشناس بهداشت حرفه ای معاونت  بهداشتی / کارشناس مسئول بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت زابل

منابع : مهندسی عوامل انسانی در صنعت و تولید (ترجمه) علیرضا چوبینه

http://hse-iranian.mihanblog.com

توسعه و شهرنشینی ، شغل اداری یا به اصطلاح پشت میز نشینی را به ارمغان آورده است.  که این شغل به ظاهر ایده آل، می تواند تهدیدی بر  سلامت شهر نشینان  باشد .

دردهای مشترک و خاموش شغل های اداری:

اختلالات اسکلتی – عضلانی ( درد در دست ها ، شانه ها ، گردن ، کمر )، اختلالات بینایی


خصوصا در کارهای دفتری - نوشتاری و کار با رایانه

 کم تحرکی :  یکی از خصوصیات این مشاغل می باشد که در طولانی مدت باعث بروز  چاقی ، بیماریهای قلبی- عروق و ضعف های عضلانی می شود.

توصیه :

1- هر نیم ساعت یا 45 دقیقه از پشت میز بلند شده و کمی قدم بزنید و حرکات کششی انجام دهید

2- ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

توصیه های بهداشتی  برای داشتن شغل اداری سالم :

*      انتخاب میز کار خوب : سطح و فضای کافی برای انجام کار داشته باشد، سطح صیقل نباشد ، فضای کافی برای پاها داشته باشد ، بطور معمول ارتفاع میز 70 تا 75 cm از فاصله آرنج در حالت نشسته  تا زمین باشد ، جهت سیستمهای رایانه ایی از میز های اختصاصی استفاده شود .

*      انتخاب صندلیهای پشت میز :  صندلی باید قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد ،  داشتن انحنا  جهت پر کردن گودی کمر ،  وجود دسته های کناره ای صندلی الزامی می باشد ، روکش آن ترجیحا پارچه ای باشد و افراد از جمع کردن پاها در زیر صندلی خودداری کنند.

*      روشنایی در محیط کار :

1-      در اتاق کار ، پنجره جهت تامین روشنایی طبیعی و پرده با قابلیت تنظیم آن در نظر گرفته شود.

2-      جهت روشنایی مصنوعی از لامپ های سفید و زرد بطور ترکیبی استفاده شود فقط وجود لامپهای مهتابی فلورسنت کافی نیست.

3-      منابع روشنایی نباید  سایه های اضافی و همچنین خیرگی ایجاد کنند.

4-      در صورت انجام کارهای دقیق و نوشتاری ، روشنایی موضعی قابل حمل در دسترس افراد، در نظر گرفته شود.

5-      اپراتورهای پایانه های تصویری  و افرادی که در محیط های با  روشنایی کم و نامطلوب فعالیت می کنند حتما سالیانه به چشم پزشک مراجعه کنند .

 توصیه های متفرقه  در محیط کار دفتری

6-      در دفاتر اداری ، سوزن ها و گیره ها می توانند عامل انتقال بیماریها و حوادث باشند لذا آنها را به دهان نبرید و در هنگام باز کردن منگنه  از گیره های مخصوص استفاده کنید.

7-      یکی از خصوصیات کار دفتری نوشیدن چای می باشد که مصرف بالای آن می توان باعث بی قراری شود و همچنین مصرف قندها و چای داغ در طول دوره خدمتی صدمات جدی بر جای می گذارد.

8-      تهویه مطبوع و مناسب می تواند سبب افزایش تمرکز و کاهش خستگی کارکنان  شود لذا  با طراحی سیستم تهویه مطلوب  و سیستم گرمایشی و سرمایشی می توان به این اثر مثبت ، اهمیت داد.

9-      در محل کار باید فضای کافی برای عبور و مرور ، قرار گیری وسایل کار و افراد  در نظر گرفته شود.  بطور استاندارد فضای آزاد برای هر نفر 9 متر مربع در نظر گرفته شود.

[ ۱۳۸٩/٤/٢٢ ] [ ۱۱:٥٧ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]