فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

رژیم غذایی در کشیدن دندان

رژیم غذایی در کشیدن دندان

تهیه و تنظیم : دکتر یدا... میرعمادی

منبع :  درمان بیماران بی دندان - ترجمه دکتر مرضیه علی خاصی نویسندگان کارل بوچر چارلز بولندر سال 2004 میلادی بهار 1384

اگر بیماری برای کاشتن دندان یا دندان های مصنوعی فوری کاندید باشد به کشیدن دندانهای متعدد نیاز داردکه در صورت تغذیه مناسب بهبودی بافت لثه واستخوان در او سریعتر است و خطر عفونت بدنبال جراحی در او کمتر است.اگربیماری دچارضعف تغذیه ای


میباشدوعلایمی مثل وزن کم بدن ظایعات پوستی غیرقابل توجیه ، التهاب زبان و ضعف عمومی دارد جراحی باید تا بهبود سلامت فرد به تاخیر بیفتد.

درچه کسانی خطر ایجاد مشکلات بعد از عمل جراحی بیشتر از بقیه است؟

1-افرادسیگاری

2-کسانیکه الکل زیاد مصرف میکنند

3-افرادی که دیابت کنترل نشده دارند

4-افرادی که دچار فشار خون درمان نشده هستند.

بیماران دچار سوء تغذیه را باید آموزش داد تا قبل از عمل غذاهای حاوی کالری و پروتئین بالامصرف کنند. غذای پخته شده با شیر و انواع سوپ ها میوه های کنسرو شده ، سبزیجات ، ماست ، بستنی و گوشت  چرخ کرده و تخم مرغ برای بیمارانی  که مشکلات جویدن دارند راحت و قابل پذیرش هستند. مقدار پروتئین  و کالری مورد نیاز بیمار بعد از کشیدن  دندانها به میزان استرس متابولیکی که در طول عمل جراحی بیمار متحمل آن شده است بستگی دارد. برای 24 ساعت اول بعد از کشیدن دندان به بیمار گفته میشود که مایعات غنی از مواد مغذی بنوشد. با استفاده از یک مخلوط کن می توان سوپ را با قوام خامه milk shake  آب میوه یا صبحانه فوری به شکل مایعات قابل نوشیدن با استفاده از شیر یا شیر حاوی2% چربی تهیه کرد.

اگرشکل گیری لخته خون درمحل دندان کشیده شده راضی کننده است بیمار را باید تشویق کردتا از روز سوم به بعد غذاهای نرم مصرف کند. استفاده از یک مکمل مایع با کالری بالا نشان داده شده است که به حفظ ذخایر پروتئین بدن و وزن بدن به دنبال جراحی دهان کمک می کند. اگر بیماران فقط خود را محدود به آب میوه یا مایعات ، نوشیدنیهای نرم ، قهوه و چای کنند روند بهبودیشان را آهسته می کنند. در صورتی که بعد از کشیدن دندانها نیاز به دندان مصنوعی ( پروتز) دارند از راهنمایی های تغذیه ای زیر استفاده کنید :

1- انواع مختلفی از غذاها را بخورید

2- رژیم غذایی را با کربوهیدراتهای پیچیده مثل میوه ها ، سبزیجات ، دانه ها وغلات بسازید.

3- هر روز حداقل 5 وعده میوه و سیزیجات را بخورید

4- هر روز ماهی ،گوشت پرندگان مثل مرغ ، گوشت بدون چربی ، یا دانه های خشک و لوبیا مصرف کنید.

5- چهار سهم از لبنیات غنی از کلسیم بخورید.

6- مصرف محصولات نان وخوراکیهایی که مقادیر زیاد چربی و شکرهای ساده دارند را به حداقل برسانید.

7- مصرف غذاهای پخته که مقادیر بالای سدیم وچربی دارند را به حداقل برسانید.

8- هر روز 8  لیوان آب ، شیر یا آب میوه بنوشید.

[ ۱۳۸٩/۱۱/۱٩ ] [ ٧:٥۳ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]