فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

چگونه شاد باشیم

چگونه شاد باشیم

تهیه و تنظیم : آرزو دلداراز شهرستان براز جان

چگونه شادباشیم / خشایار فخریان – تهران – انتشارات اندیشه عالم ،1382. نوبت چاپ اول؛ منابع و ماخذ – رهایی از افسردگی ، دکتر مصطفی شورکی ، انتشارات ارجمند.آسیب شناسی روانی ، دکتر حسین آزاد ، موسسه انتشارات بعثت.اسیب شناسی روانی ، جلد دوم ، دیوید ال . روزبهان ، یحیی سید محمدی . راه کمال ، دکتر بهرام الهی ، انتشارات جیحون. روانشناسی عمومی ، دکتر حمزه گنجی ، انتنشارات بعثت . خلاصه ی روانپزشکی ، کاپلان و سادوک ؛ ویراست هشتم ، 1998 ، انتشارات ارجمند – سالمی.

در عصر ما  تفکر حرف اول و آخر را میزند. ودر عین حال همین تفکر واندیشه هست که ما رو به سمت و سوی خودش می بره!

با خواندن کتاب چگونه شاد باشیم  ،مطالبی چند می آموزیم از جمله اینکه برای مقابله با افسردگی چه کنیم و اصلا چگونه شاد باشیم؟

به طور خلاصه مطالبی چند از این کتاب را با هم میخوانیم

مقدمه

زندگی انسان پراز اتفاقات خوب و بد و پر از شادی و غم است ، اما زمانی که احساس ناراحتی بیش از چند هفته طول بکشد ، با زندگی روزمره و کارهای طبیعی و معمول ما تداخل پیدا میکند و ما شاهد پیدایش بیماری شایع و بالقوه خطرناکی خواهیم بود بنام افسردگی.

این بیماری کاملا موذیانه وارد زندگی ما میشود.

هیچ قوم و نژادی ، هیچ فرهنگ و ملیتی ، هیچ شغل و تحصیلاتی و خلاصه هیچ انسان عادی ، از این بیماری مصون نیست و ممکن است


در گذر زندگی خود آن را تجربه کند. افسردگی باعث می شود توانایی احساس لذت از زندگی روزمره انسان ، از بین برود.

با گذشت زمان این افراد ، علائم بیماری را جزئی از زندگی خود تصور میکنند و فراموش میکنند ، لحظاتی در زندگی شان وجود داشته که شاد بوده اند.

افسردگی ؛ آن چه هست و آنچه نیست :

افسردگی رایج ترین اختلال روانی است که اخیرا به شدت رو به افزایش است. اگر اکنون نوجوان باشید ، خطر این که سال بعد افسرده شوید ، صفر نیست. افسردگی سرماخوردگی روانی است. تقریبا همه ، حداقل به صورت خفیف احساس افسردگی کرده اند. امروزه به اکثر افراد مبتلا به افسردگی شدید می توان کمک کرد و اطلاعات زیادی درباره ی علتهای آن  در دست است.

علائم اختلال افسردگی

شکل تظاهر این بیماری در افراد مختلف بسیار متنوع و گوناگون است و ممکن است با نشانه یا ترکیبی از نشانه های زیر ، زندگی شخص را تحت تاثیر قرار میدهد.

  1. عصبانیت و بی حوصلگی
  2. علاقه نداشتن و یا لذت نبردن از فعالیت های عادی زندگی
  3. بی قراری و اضطراب
  4.  اختلال در اشتها
  5. نبود انرژی
  6.  بی خوابی
  7. کم شدن حافظه و قوای جنسی
  8. کاهش میل جنسی
  9.  احساس گناه و بی ارزشی
  10.  فکر خودکشی
  11.  درد جسمانی

نکاتی چند و خیلی مناسب برای درمان و غلبه بر افسردگی :

-   از رختخواب خارج شوید :

بیدار شدن در یک ساعت مشخص در صبح موجب نشاط شما میشود ولی ماندن در رختخواب موجب کسالت بیشتر می شود به محض بیدار شدن پرده ها را کنار بزنید و در معرض نور قرار گیرید چون تاثیر زیادی دارد و در صورت امکان از منزل خارج شده و در معرض مستقیم خورشید قرار بگیرید.

-   حرکت و ورزش :

    فعال باشید و اکسیژن جذب کنید به این معنا که هنگام بیدار شدن    5-10 دقیقه ورزش کنید؛ ورزش ملایم باعث گردش خون بهتر به سلول های مغزی می شود.

   -  تغذیه :

    صبحانه خود را با آبمیوه یا میوه شروع کنید تخم مرغ وشیر عسل هم صبحانه خوبی است. مصرف مواد قندی و قند ها را حتی الامکان کاهش دهید  در طی روز از غذاهای فیبر دار مثل سبزیجات استفاده کنید و ...

-   با کسی صحبت کنید :

  یکی از سریعترین راههای مبارزه با افسردگی ایجاد ارتباط با دیگران است که اگر ارتباط بصورت عاطفی صورت گیرد موثرتر می باشد. در هنگام افسردگی فکر دوری از دیگران را از ذهن خود خارج کنید؛ با کسی که دوستش دارید در مورد موضوعات لذت بخش حرف بزنید و از با او بودن لذت ببرید.

-   فیلتر منفی مغز خود را بردارید :

   فرد افسرده گویی دنیا را از پشت فیلتر منفی می بیند و بر تمام قضایا از جنبه منفی نگرش دارد و موارد مثبت را به مغز راه نمی دهد افکار منفی قضایای روزانه چنین فردی است سعی کنید جنبه های منفی هرموضوعی را یادداشت کنید و در ذهن خود مرور کنید. نیک بین شوید حتی اتفاق ناگوار را از دریچه مثبت بنگرید. مثال اگر ماشین پنچر شود مهم نیست شاید اگر به راه ادامه می دادید قرار بوده تصادف کنید پس حکمتی در کار است . علت افسردگی و افکار منفی را شناسایی و سعی در جانشینی افکار مثبت کنید.

-  پیشگویی ممنوع :

 حوادث آتی را پیش از وقوع به صورت منفی برای خود پیش بینی نکنید با خود نگویید اگر این کار را هم بکنم فایده ای ندارد باز هم کار پیش نخواهد رفت (منفی بافی) نگویید اگر به فلانی چنین حرفی را بزنم شاید از من دلسرد یا اگر پیشنهاد ازدواج بدهم رد می کند.

-   راز ونیاز :

مهم نیست چه مذهبی دارید در هر صورت با خدای خود راز نیاز کنید واز او در همه جا کمک بخواهید و اگر مسلمانید برای رفع حاجت صلوات ختم کرده سپس حاجت خود را طلب کنید .

- از موفقیت های خود صرف نظر نکنید.

- برای مقابله با شرایط تنش زا لبخند بزنید

- تظاهر کنید که خوشحالید راست بایستید و قامت خمیده و افسرده به خود نگیرید این کم کم برای شما یک عادت می شود  که بسیار عالی است.

-  بیکار نمانید

-  برنامه ریزی داشته باشید

-  قبل از دیر شدن به پزشک مراجعه کنید

-  شاد باشید

برای خوشحالی باید دست به تلاش بزنیم این کارها را انجام دهید :

 

  1. خودمان را با دیگران مقایسه نکنیم
  2.  به دنبال ایجاد لحظاتی برای شادی باشیم
  3.  تصور نکنید همه چیز باید کامل باشد
  4.  دید صحیحی نسبت به زندگی داشته باشیم
  5. پذیرای تغییرات باشید
  6. به وضعیت خانه رسیدگی کنید
  7. مثبت بیندیشید
  8. نکات مثبت زندگی خود را مرور کنید
  9. موجبات خوشی را برای خود فراهم کنید البته خوشی معقول
  10. ببخشید ببخشید باز هم ببخشید
  11. سوء نیت رنجش وکینه را از خود دور کنید و اگر از فردی خطایی سر زد او را ببخشید و خود را آرام کنید.

شاد باشید همیشه

 

[ ۱۳٩٠/٧/٢٠ ] [ ۸:٥٤ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]