فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

راهکارهای مقابله با استرس

راهکارهای مقابله با استرس

تهیه و تنظیم : بهروز معتمدی زاده مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان هیرمند

منابع : 1-مقابله با استرس پدیدآورنده: داریوش غیوری، حسین قافله باشی ناشر: حدیث امروز - 06 مهر، 1384

2-مقابله با استرس و فشار روانی پدیدآورنده: ملیحه حسن پورایرانی ناشر: شلاک

زندگی یک تلاطم دائمی است که ما را مجبور به تحول یافتن ، برای سازگار شدن می کند. یک شکست بزرگ می تواند باور ناتوانی را در ما به وجود بیاورد همچنان که می تواند تجربه ای غنی برای ما باشد که بهتر بدانیم چه بکنیم و چه نکنیم . استرس لازم و مفید است ولی میزان آن مهم است . استرس زیاد یا دائمی می تواند


برای ما بد باشد . استرس مثبت در وجود فرد به انگیزه و میلی مثبت برای پیشرفت تبدیل می شود . استرس منفی در وجود فرد زمانی بوجود می آید که وی دچار فشار روانی شدید ، مداوم و طولانی باشد که موجب بروز بیماری می گردد.

راهکارهای مقابله با استرس :

1- ذکر، یاد و توکل به خدای مهربان در همه حال ( الا به ذکر الله تطمئن القلوب )

2- شناسایی عوامل استرس زا و از میان بردن آنها

3- کسب اطلاعات دقیق از و قایع اطراف خود

4- مطمئن بودن از سلامت جسمی و روحی خود و در صورت برخورد با مشکل ، ارجاع دادن به افراد متخصص

5-برنامه ریزی داشتن در کارهای روزمره

6- تنظیم وقت خود و رسیدگی به کارهای روزانه

7- به موقع و به اندازه خوابیدن

8- سحرخیز بودن و کامروا بودن

9- تغییر و ترک عادت های استرس زا

10- گنجاندن نرمش و ورزش در برنامه روزانه خود

11- قدم زدن و پیاده روی در محیط های پر آرامش مثل پارک ها ، دشت ها و کوهها ...

12- سازگاری در مقابل حوادث کوچک

13- با لذت و آرامش غذا خوردن

14- پیش قدم شدن در کمک به دیگران

15- مثبت اندیش بودن و به عبارتی نیمه پر لیوان را دیدن

16- صحبت کردن با افراد رازدار در مورد نگرانی ها و مشکلات

17- ضروری بودن ویتامین C در برابر استرس و مصرف کردن آن

18- استفاده از سالم ترین پادزهر فشارهای روانی یعنی خندیدن به مشکلات

در صورت رفع نشدن مشکلات و نگرانی ها با استفاده از مواردی که گفته شدبایستی به متخصص روان شناس یا روانپزشک مراجعه نمود تا روانشناس یا روانپزشک در صدد رفع مشکل برآیند.

[ ۱۳٩۱/٢/۳ ] [ ٩:٤٧ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]