فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

تاثیر شیوه زندگی سالم

تاثیر شیوه زندگی سالم

برسلامت زنان در دوران میانسالی (یائسگی)

تهیه وتنظیم : محمدسارانی مدیرگروه بهداشت خانواده معاونت بهداشتی- ام البنین عارفی  کارشناس میانسالان معاونت بهداشتی

منابع :   افتخار دکترطاهره _ یائسگی آغاز تاپایان _ ناشرنوآور 1384

علامه دکتر مطهره _ کلیدهای طلایی سلامت یائسگی برای آینده ای شیرین تر ازگذشته _ اداره میانسالان دفترسلامت خانواده ومدارس1389   

شیوه زندگی سالم روشی از زندگی است که به شما کمک می کند بیشتر از زندگی لذت برده ، انتخاب های سالم تر و بهتری در زندگی داشته و زندگی طولانی تری را همراه با شادی و نشاط تجربه کنید . دراین شیوه ، احتمال بیماری شدید ومرگ زود هنگام به حداقل می رسد . بخصوص


 ازبیماری های قلبی_عروقی وسرطان ریه جلوگیری به عمل می آید . هنگامی که شما شیوه ی سالم زندگی را در پیش می گیرید ، محیط بهتری برای رشد وپرورش فرزندان ایجاد می شود والگوی شیوه ی زندگی سالم را به آن ها هم آموزش خواهید داد وبه آن ها کمک می کنید که از سلامت ، تندرستی ، رفاه و احساس رضایت مندی و لذت بیشتری از زندگی برخوردار شوند .

اجزاء مختلف شیوه زندگی سالم :

_  فعالیت جسمانی منظم

_  تغذیه سالم

_ پرهیز از عادات مخرب ومضر وبه کارگیری عادات سالم

_ کنترل فشارهای روحی واسترس

_ روابط جنسی سالم

_ تنظیم خانواده

_ یادگیری کمک های اولیه

_ مشاوره منظم پزشکی وانجام دستورات پزشکی

_ محیط زندگی سالم

_ توجه به سلامت روحی ومعنوی

* فعالیت جسمانی :

کسانیکه فعالیت جسمانی نداشته باشند بیش از سایرین درمعرض بیماری های قلبی عروقی ، سکته ،فشارخون بالا ، تنگی نفس ، چاقی ، پوکی استخوان ، کم انرژی بودن وخستگی ، به هم خوردن شکل و قیافه واندام و افزایش وزن  قرار خواهند داشت .کم تحرکی سبب اختلال در انجام وظایف زناشویی وخانه داری می شود .          

پس برای غلبه بر بی تحرکی چه باید کرد ؟ ازهمین حالا شروع کنید وفعالیت جسمانی و ورزش را جزیی از برنامه های زندگی خود قرار دهید . برای شروع می توانید در انجام کارهای روزمره تان فعالیت جسمانی بیشتری را بگنجانید . ورزش های سرگرم کننده مثل شنا ، بدمینتون ، فوتبال و ... انجام دهید .

* تغذیه سالم :

این را فراموش نکنید که غذا خوردن فقط برای لذت بردن نیست . به خاطر داشته باشید همیشه خوردن غذاهای گرانتر به معنی غذای سالم تر ولذیذترنیست . چراکه در اکثر موارد غذاهای سالم ارزان هستند و قابلیت جایگزین شدن باغذاهای گران قیمت را دارند .

یکی ازمهمترین اثرات تغذیه ناسالم به ویژه پرخوری و بدخوری در دوران یائسگی چاقی است . درافرادچاق احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی ، فشارخون بالا ، دیابت 2 ، دردهای مفصلی ، تنگی نفس بیش از سایرین است .

تاثیر دیگر تغذیه ناسالم والدین ، ایجاد عادات بد غذایی درفرزندان آن ها به ویژه در سنین کودکی ، بلوغ و افزایش استعداد ابتلا به بیماری ومرگ ومیر زودرس در آن هاست .

* استعمال دخانیات :

مصرف هر نوع دخانیات مثل سیگار،پیپ ، قلیان ، چپق و ... برای سلامتی ضرر دارد . قلب وعروق و ریه بیشترین آسیب را دراثر استعمال دخانیات پیدا می کند .

سیگار کشیدن نه تنها سلامتی خود فرد را به خطر می اندازد ، بلکه به حقوق دیگران نیز تجاوز می شود . نوزادانی که در خانه در معرض دود سیگار قرار دارند احتمال مرگ ناگهانی آنان بیشتر از سایر نوزادان است . کودکانی که یک یا هر دو والدین آنها سیگاری هستند دو برابر سایر کودکان از مشکلات مربوط به قفسه سینه در نخستین سال زندگی شان رنج خواهند برد .

اگر سیگاری نیستید هیچ وقت سیگار نکشید واگر سیگاری هستید همین الان سیگار را ترک کنید . بلافاصله پس از ترک سیگار اثرات خوب ناشی از ترک سیگار در شما ظاهر می شود . به عنوان مثال 20دقیقه پس از ترک سیگار ، فشارخون وضربان قلبتان به حد طبیعی بر می گردد و24ساعت بعد از ترک سیگار اثرات آن از ریه ها کم کم پاک می شود .

[ ۱۳٩۱/٩/۱۳ ] [ ٩:۱۸ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]