فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

مهارت سخن گفتن

مهارت سخن گفتن

تهیه و تنظیم : راضیه کیخائی

منبع : وکیلی محمد مسعود، حیدرنیا علیرضا، نیکنامی شمس الدین. ارتباط شناسی و مهارت های ارتباطی میان فردی، زنجان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمان استان زنجان،1390، 99-97

ارتباط یک خیابان یک طرفه نیست. برای گشاده رویی دیگران نسبت به ما، ما هم باید در برابر آنها گشاده رو باشیم.

 

سخن گفتن، فن یا هنری است که انسان ها بوسیله ی آن بر دیگران تاثیر می گذارند، آنها را ترغیب و اقناع می کنند و در روابط اجتماعی همواره کاربرد فراوان دارد. در اولین لحظه ی برقراری ارتباط، شما


با سلام و یا احوال پرسی، قدرت بیان خود را نشان می دهید و می تواند نشان دهنده ی وضعیت روانی شما باشد.

نتایج پژوهش ها نشان می دهد که "تسلط علمی سخنران" از دیدگاه مخاطب، یکی از مهمترین خصوصیات وی محسوب می شود. احاطه و تسلط علمی، یکی از برجسته ترین ویژگی های هر سخنران محسوب    می شود و اشراف او بر آنچه که قصد بیان آن را دارد، کمک قابل توجهی به ارائه مطلوب و موثر مطلب می نماید. پژوهش های مختلف آموزشی نشان داده اند که هر چه سخنران، بر موضوع سخنرانی بیشتر مسلط باشد و اطلاعات جامع تری درباره ی آن را کسب کرده باشد، سخنان او روشن تر و قابل فهم تر خواهد بود و بالعکس، هر چه در زمینه ی موضوع سخنرانی کم اطلاع تر باشد، سخنان او مبهم تر و غیرقابل فهم تر خواهد بود. ابهام در سخن گویی سخنران، در یک رشته از تحقیقات مرتبط با آموزش، مورد بررسی قرار گرفته و همه آنها، متفقاً مطلب بالا را مورد تایید قرار داده اند. همچنین این پژوهش ها نشان داده اند که ابهام در کلام سخنران، منجر به درک نامطلوب پیام در مخاطب می شود. یعنی هر اندازه سخنران در زمینه ی مطلبی که قصد بیان آن را دارد، از تسلط کمتری برخوردار باشد، سخنان و بیانات او، به همان نسبت مبهم تر و گنگ تر خواهد بود و هر چه مبهم تر صحبت کند، مخاطب وی، کمتر مطالب را درک خواهد کرد.

نکته ی مهم بعدی، این است که سعی کنید مطالب خود را تا حد امکان، به طور مختصر و مفید بیان کنید تا مخاطبین، اشتیاق گوش کردن به مطلب را از دست ندهند. تحقیقات نشان می دهد که انسان تنها قادر است بین 5 تا 9 نکته را در آن واحد به ذهن بسپارد.

در عین حال واقعیت این است که علم و دانش، زیاد نیز به تنهایی کافی نیست و چه بسیار سخنرانانی که که از دانش بالایی برخوردار هستند، ولی به عدم وجود سایر خصوصیات و ویژگی های مورد نیاز جهت برقراری یک ارتباط موثر، در کار خود چندان موفق نیستند. یکی از خصوصیات مهم در این رابطه، میزان مهارت سخنران در سازمان دادن مطالب مورد بحث و بیان روش اهداف آموزشی و یادگیری می باشد.به هر حال سخن گفتن در بین مهارت های ارتباطی، برای برقراری یک ارتباط موثر، از اهمیت زیادی برخوردار است و بیشترین کاربرد را دارا می باشد.

برای اینکه سخنرانی موثرتری را ارائه کنیم، رعایت نکات و توصیه های زیر در حین ارائه سخنرانی، می تواند مفید باشند:

  • ·     محکم، با صلابت و با صدایی رسا و شیوا صحبت کنید(ولی فریاد نزنید).
  • ·     با استفاده از کلمات قابل فهم و دارای معانی روشن و شفاف صحبت کنید.
  • ·     خوب گوش کردن، ما را برای بهتر سخن گفتن، آماده می کند.
  • ·     مطالعه کردن درباره ی موضوع مورد بحث، به شما فرصت می دهد تا حرفی برای گفتن داشته باشید.
  • ·     درباره آنچه اطلاعات ندارید، اظهار نظر و صحبت نکنید.
  • ·     از بکار بردن کلماتی که معنی و مفهوم آن را نمی دانید، خودداری کنید.
  • ·     به جز در هنگام آغاز ارتباط، در سایر مواقع سعی کنید درباره ی خودتان سخن نگویید مگر اینکه از شما پرسش شود.
  • ·     هنگام گفتگو به دیگران نیز، فرصت سخن گفتن بدهید.
  • ·     درباره آنچه مورد علاقه مخاطب می باشد، صحبت کنید.
  • ·     سعی کنید از نظرات و سخنان اندیشمندان و شخصیت های برجسته و قابل احترام، نقل قول کنید.
  • ·     در سبک و شیوه ی سخن گفتن، سعی کنید از دیگران تقلید نکنید.
  • ·     استفاده بجا و مناسب از شوخی و مذاح، می تواند سودمند باشد.
  • ·     سعی کنید از هر دو نوع ارتباط کلامی و غیرکلامی استفاده نمایید.

[ ۱۳٩٢/۸/۱۱ ] [ ۱۱:۳٥ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]