فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

10 حقیقت برای فعالیت بدنی

10 حقیقت برای فعالیت بدنی

تهیه و تنظیم : راضیه کیخایی

منبع :  http://www.who.int/features/factfiles/physical_activity/en/    ترجمه راضیه کیخایی

1- عدم فعالیت بدنی چهارمین عامل خطر عمده برای مرگ و میر جهانی است

در سطح جهانی، شش درصد از مرگ و میرها به عدم فعالیت بدنی نسبت داده شده است، در حالی که فشارخون بالا13٪، استفاده از توتون و تنباکو9  درصد و قندخون بالا6 ٪ از مرگ و میرها را شامل می شوند .

علاوه بر این، عدم


 فعالیت بدنی علت اصلی برای حدود 21-25 درصد  از سرطان های پستان و روده بزرگ، 27 درصد دیابت و30 درصد از بار بیماری ایسکمیک قلبی است.

2- فعالیت بدنی منظم به حفظ سلامت بدن کمک می کند

افراد فعال از لحاظ جسمی:

  • ·     کمتر به بیماری عروق کرونرقلب، فشارخون بالا، سکته مغزی، دیابت، سرطان روده بزرگ و پستان  و افسردگی مبتلاء می شوند .
  • ·     کمتر در معرض خطر افتادگی و شکستگی لگن یا مهره قرار می گیرند .
  • ·     با توان بیشتر می توانند  وزن مناسب خود را حفظ نمایند

3- فعالیت فیزیکی نباید با ورزش اشتباه شود

فعالیت بدنی هر جنبش تولید شده توسط عضلات اسکلتی بدن است که انرژی مصرف می کند. فعالیت فیزیک ورزش ها، تمرین ها و فعالیت های دیگر مانند بازی، راه رفتن، انجام کارهای خانه، باغبانی ، رقص و ... را شامل می شود.

4- فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​و شدید برای سلامتی فوایدی به همراه دارد

شدت به میزان فعالیت صورت گرفته، اشاره دارد و می تواند به جمله ی "یک شخص چقدر برای انجام فعالیت ها سخت کار می کند " بیان گردد.

شدت اشکال مختلف از فعالیت های فیزیکی بین افراد مختلف، بسته به سطح نسبی تناسب اندام فرد متفاوت است.

نمونه هایی از فعالیت بدنی متوسط ​​می تواند شامل موارد زیر باشد: سریع راه رفتن، رقص و یا کارهای خانگی

نمونه هایی از فعالیت بدنی شدید می تواند: دویدن، دوچرخه سواری سریع، شنا سریع و یا جابجایی بارهای سنگین باشد.

5- 17-5 ساله ها

افراد  5-17ساله باید روزانه حداقل 60 دقیقه فعالیت جسمی منظم داشته باشند. مقدارفعالیت بدنی بیشتراز 60 دقیقه مزایای بیشتری برای سلامتی خواهد داشت.

6- 64-18 ساله ها

بزرگسالان 64 - 18ساله باید حداقل 150 دقیقه فعالیت فیزیکی با شدت متوسط ​​در طول هفته یا ​​حداقل 75 دقیقه فعالیت شدید در طول هفته و یا ترکیبی معادل فعالیت متوسط ​​و شدید انجام دهند. تمام فعالیت ها را باید در دوره های حداقل 10 دقیقه ای انجام شود.

7- بزرگسالان با سن65  سال و بالاتر از آن

توصیه های اصلی برای بزرگسالان و افراد مسن یکسان هستند. علاوه بر این، افراد مسن با تحرک ضعیف باید به منظور افزایش تعادل و جلوگیری از افتادگی، سه یا بیشتر از سه روز در هفته فعالیت بدنی انجام دهند. هنگامی که افراد مسن می توانند مقدار توصیه شده فعالیت بدنی را با توجه به شرایط سلامت جسمی انجام دهند، آنها باید با توجه به توانایی ها و شرایط جسمی خود فعالیت انجام دهند.

8- این توصیه ها مربوط به همه افراد بزرگسال می باشد

این توصیه ها مگر در مواردی که شرایط خاص پزشکی باشد ، توسط همه مردم باید اعمال شود، صرف نظر از جنس، نژاد، قومیت یا درآمد آنها. همچنین به افراد با بیماری های مزمن غیر مسری(نه بیماری های مربوط به تحرک)مانند فشار خون یا دیابت نیز می توان توصیه نمود . این توصیه ها می توانند برای بزرگسالان مبتلا به معلولیت نیز مفید باشد.

9- انجام فعالیت بدنی کم بهتر از عدم تحرک است

افراد غیر فعال باید با مقدار کمی فعالیت بدنی شروع و به تدریج ، در طول زمان افزایش مدت زمان، فرکانس و شدت داشته باشند. از جمله بزرگسالان غیر فعال، افراد مسن و کسانی که با محدودیت های بیماری روبرو هستند ، زنان باردار و مادران پس از زایمان و افراد با مشکلات قلبی ممکن است نیاز به اقدامات احتیاطی اضافی و رعایت برخی توصیه های پزشکی قبل از تلاش برای رسیدن به سطحی از  فعالیت بدنی داشته باشند.

10- محیط های حمایتی و جوامع می توانند به مردم برای فعالیت بدنی بیشتر فیزیکی کمک کنند

سیاست های شهری و زیست محیطی می تواند پتانسیل عظیمی برای افزایش سطح فعالیت بدنی در جمعیت داشته باشد .نمونه هایی از این سیاست ها عبارتند از:

تضمین این که امکان پیاده روی، دوچرخه سواری و دیگر اشکال تحرک فعال در دسترس و امن برای همه تامین گردیده و یا مدارس فضاهای امن و امکانات مناسب را برای دانش آموزان برای صرف اوقات فراغت فعال فراهم نموده اند .

[ ۱۳٩٢/۸/۱۱ ] [ ۱۱:٤۱ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]