فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

مراقبت از پوست در فصل زمستان

مراقبت از پوست در فصل زمستان

تهیه و تنظیم: مریم خمری_کارشناس پرستاری_معاونت آموزشی (دانشکده پرستاری و مامایی)_09157491277

منابع:http://fdo.kaums.ac.ir/Default.aspx?PageID=163

کتاب راهنمای درمان بیماری­های پوست و زیبایی، سال انتشار1391، گردآوری و تالیف:دکتر علی جباری

 

ممکن است سرمای بیرون برای شما خوشایند باشد، اما پوست شما قادر به تحمل آن نیست. در بسیاری از افراد، یک روز سرد آفتابی زمستان، سرخی گونه­ها را به همراه دارد. آنها دچار خشکی ناراحت کننده­ای روی پوست صورت، دست­ها و پاهای خود می­ شوند. برای برخی افراد هم این مشکل چیزی بیشتر از احساس خشکی و خشنی است. پوست آنها بسیار خشک شده و در نتیجه باعث پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و حتی اگزما (در پوست­هایی که ملتهب می­شوند) می­گردد. یک متخصص زیبایی، می­گوید: «به محض این که وسایل گرمایی را در خانه روشن می­کنید، پوست شما شروع به خشک شدن می­کند و هیچ فرقی ندارد که گرمای خانه خود را از چه طریقی تأمین می­کنید»

آشنایی با روش های مراقبت از پوست در فصل زمستان کمک شایانی به جلوگیری از ایجاد بیماری های پوستی می کند.    
با وجود آسمان ابری در زمستان نباید از اشعه


 

 UV غافل بود. به خصوص هنگام ورزش‌هایی مثل اسکی و کوهنوردی چون برف و یخ منجربه انعکاس بیشتر اشعه مضر خورشید می‌‌شود و سوختگی پوست را تشدید می‌کند. بنابراین لازم است، پوست صورت و گوش‌ها با کرم ضدآفتاب، محافظت شوند و باید دقت داشت که دست‌ها، پاها و بینی در فصل زمستان به شدت در معرض آسیب هستند. پوست چه در تابستان و چه در زمستان در برابر اشعه UV باید محافظت شود، چون اشعه UV سبب پیری پوست و وارد آمدن آسیب به پوست می‌شود. همچنین با توجه به اینکه جریان خون در دست‌، پا، گوش، بینی و تمام قسمت های پوست در هوای سرد کاهش می‌یابد، بازسازی قشر رویی پوست افت می‌کند و مکانیزم ترمیم و حتی دفاع، کاهش می‌یابد. به این ترتیب خطر ابتلا به ویروس (زگیل)، قارچ‌ها و باکتری‌ها افزایش پیدا می‌کند. در زمستان بیماری‌های قارچی، خشکی، خارش، شکننده بودن پوست، شوره سر، پوسته‌پوسته شدن و تغییر رنگ ناخن‌ها نسبت به تابستان بیشتر می‌شود. بخش‌های بدون پوشش که بیشتر در معرض آسیب قرار دارند از جمله صورت، دست‌ و لب‌ها به مراقبت‌های حمایتی بیشتری نیاز دارند و فقدان چربی آنها باید جبران شود. توجه داشته باشید که مصرف روزانه 5/1 تا ۲ لیتر آب، چای، جوشانده‌های گیاهی، میوه‌های تازه و سبزی ها، رطوبت و ویتامین‌ها و عناصر کمیاب را به پوست می‌رساند. البته بهتر است نوشیدنی‌ها، کم‌کالری و بدون کافئین باشند. اگر خواستار پوستی زیبا و سالم هستید، بد نیست بدانید؛ فرآورده‌های لبنی و ماهی برای پوست بسیار مفیدند و مرکبات، فلفل و کیوی تقریبا ویتامین c بدن شما را تامین می‌کند و پوست را در برابر تاثیرهای مضر بیرونی، مقاوم می‌سازد. پس برای مراقبت از پوست خود و مرطوب و سالم ماندن آن در روزهای سرد زمستان این نکات پیشنهادی را در نظر بگیرید :       
1- بیشتر از مرطوب کننده ها استفاده کنید: شما ممکن است از مرطوب کننده ای استفاده کنید که تنها مناسب بهار و تابستان است. اما همان گونه که فصل و وضعیت آب و هوا تغییر می کند، مراقبت های معمولی پوست نیز تغییر می کند. کرم مرطوب کننده ای را بیابید که پایه اصلی آن به جای آب، روغن باشد زیرا روغن بر روی پوست لایه ای محافظ ایجاد می نماید که نسبت به کرم یا لوسیون، رطوبت بیشتری در خود نگه می دارد.اما با این حال روغن ها را نیز باید با احتیاط انتخاب کرد زیرا همه آنها برای صورت مناسب نیستند. شما می توانید از لوسیون هایی که رطوبت را به خود جذب می کند، استفاده کنید.           
2- مصرف مداوم ضدآفتاب را فراموش نکنید: کرم ضدآفتاب فقط برای روزهای تابستان نیست. آفتاب زمستان همراه با تشعشعی که بر روی برف دارد، می تواند به پوستتان آسیب وارد کند. سعی کنید از ضدآفتابی با تاثیر عمیق برای صورت و دست ها (اگر در معرض تابش آفتاب هستند) 30دقیقه پیش از خارج شدن از خانه استفاده کنید. در صورتی که به مدت طولانی در محیط بیرون هستید، بطور مداوم آن را تجدید کنید.

خصوصیات ضد آفتاب خوب:  SPF>15،  مانع از رسیدن اشعه اریتم زا به پوست شود. فرمولاسیون به گونه ای باشد که در سطح پوست به تعریق، مقاوم و با شستشو به راحتی از بین نرود (بهترین حالت این است که ماده ی ضد آفتاب تا لایه های عمقی طبقه شاخی نفوذ کند ولی با اپیدرم تماس پیدا نکند. در این صورت به سهولت از پوست پاک نمی شود)

3- مراقب دست­های خود باشید: پوست روی دستان شما از همه قسمت های بدن نازک تر است و غدد چربی کمتری دارد. این بدان معناست که مرطوب نگاه داشتن دست­ها، به خصوص در سرما و آب و هوای خشک مشکل­تر است. این امر سبب به وجود آمدن خارش و ترک می­گردد. زمانی که در محیط بیرون هستید از دستکش استفاده کنید. اگر از دستکش­های پشمی استفاده         می کنید، برای جلوگیری از حساسیت های احتمالی که پشم ایجاد می کند، اول یک دستکش نخی به دست کنید. 
4- از پوشیدن جوراب و دستکش مرطوب خودداری کنید: دستکش و جوراب مرطوب می تواند باعث آسیب های پوستی نظیر خارش، ترک، سوزش یا حتی جوش های ناشی از اگزما گردد.
5- از دستگاه بخور استفاده کنید: سیستم های گرمایشی مرکزی و همینطور بخاری­ها، هوای گرم را درسراسر محیط خانه و دفتر کار شما پخش می­کند. دستگاه­های بخور باعث ایجاد رطوبت بیشتر در هوا می­گردد که به جلوگیری از خشکی پوست کمک    می کند.    چندین دستگاه بخور را در مکان­های مختلف خانه خود قرار دهید تا رطوبت به طور یکسان درهمه جا منتشر شود.    
6- برای سلامتی خود آب بنوشید،نه به خاطر پوستتان:

 

 ممکن است این جمله را بارها شنیده باشید: نوشیدن آب به جوان ماندن پوست کمک می کند. این جمله یک باور قدیمی است. آب برای سلامت عمومی بدن بسیار مفید است .   
7- مواظب پوست پای خود باشید:

 

سعی کنید برای از بین بردن پوستهای مرده کف پا در فواصل معین از سنگ پا استفاده کنید. زیرا این کار به جذب سریع تر و عمیق تر مرطوب کننده هایی که مصرف می کنید بسیار کمک می کند.   

 

 

8- لایه برداری را امتحان نکنید:

 

 اگر پوست صورتتان خشک است، از مصرف لایه بردار­های قوی، ماسک­ها، پاک کننده های الکلی و تند و تیز و همه چیزهایی که چربی های ضروری پوست را از بین می برند، خودداری کنید. در عوض، از شوینده های ملایم، پاک کننده های غیر الکلی و به جای ماسک هایی که رطوبت را از پوست می گیرند، ماسک هایی که «آبرسان عمیق» هستند، استفاده کنید.

9- با آب جوش حمام نگیرید :

 

به طور قطع، فرو رفتن درآب جوش پس ازفعالیت درهوای سرد، بسیار دل انگیز است. اما گرمای شدید دوش یا حمام آب داغ در واقع سبب از بین رفتن حفاظ چربی پوست می گردد که می تواند باعث کمبود رطوبت آن شود.

[ ۱۳٩٢/۱٢/٧ ] [ ٢:٢٦ ‎ب.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]