فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

حقایقی در مورد غذا ها

حقایقی در مورد غذا ها

تهیه کننده : مجید کریمی

منابع : مدیریت لحظه به لحظه،جی پی واسوانی،مترجم نغمه رحمانی،چاپ اول،نشر محراب دانش1390

- بسیار مهم است که غذا را در زمان مناسب بخوریم. صبحانه را هیچ گاه حذف نکنید. نتایج تحقیقات نشان می دهد که افرادی که صبحانه را خوب می خورند کمتر از دیگران دچار وسوسه فکری و بیماری دیابتی می شوند.

- از غذا خوردن هیجانی باید اجتناب نمود. بسیاری از مردم زمانی که


  کسل، عصبی و نگران هستند و احتیاج به ایمنی دارند دست به پرخوری می زنند.این کار باعث سوء هاضمه چاقی مفرط می شود.

-  بیشتر مردم تا زمانی که بشقابشان تمام نشده دست از خوردن نمی کشند. باید کم غذا کشید و قبل از سیر شدن غذا را کنار گذاشت.

- خوردن هله هوله، مواد تصفیه شده و غیره باعث سوء هاضمه می شود. شکر زیاد هم باعث سوء هاضمه می شود.

- غذا را قبل از خوردن باید خوب گرم کرد. پس از خوردن غذای سرد باید از آب میوه های هضم کننده استفاده کرد تا غذا قبل از شروع متابولیسم، گرم شود. به همین خاطر است که نوشیدن نوشابه های خنک بسار مضر است و سیستم گوارش را ضعیف می کند.

- خوردن غذا قبل از خواب باعث انقباض معده و فعالیت آن در ساعات خواب انسان می شود.

- در مواقعی که بیشترین مواد اولیه یک غذا را محصولات تصفیه شده تشکیل می دهند، باید مصرف فیبرهای رژیمی را اضافه نماییم.

- ثابت شده است که غذاهای غیر گیاهی سرطان زا هستند. مردمی که غذاهای غیر گیاهی می خورند در واقع از غذاهای دست دوم استفاده می کنند.

- غذاهای گوشتی فقط باعث افزایش چربی می شوند و کمکی به سلامت بدن نمی کنند.

- لوبیا، نخود و عدس منبع سرشاری از پروتئین گیاهی هستند و می توانند نیاز های بدن انسان را تامین نمایند.

- غذاهای حیوانی از سه نظر مفید نیستند: از نظر بشر دوستی، زیبا شناسی و بهداشتی

- هنگام خوردن غذا باید اندیشه های مثبت در ذهن داشت . اگر در حین غذا خوردن، به مسایل منفی بیندیشیم  در واقع غذا را به زهر مبدل ساخته ایم.

- باید با مزه، طرز ساخت و طعم آنچه که می خوریم آشنایی داشته باشیم .غذا را باید با هوشیاری کامل بجویم. باید طوری روی خوردن غذا تمرکز کنیم که گویی هر لقمه آن ، یک غذایی جدید است . 

[ ۱۳٩٢/۱٢/۱٠ ] [ ٧:۳٧ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]