فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

سرطان پروستات درمردان

سرطان پروستات درمردان

تنظیم کنندگان : فاطمه نورا (کارشناس سالمندان) - ام البنین عارفی (کارشناس میانسالان)

تغذیه وسلامت مردان دکتر پریساترابیوزهراعبداللهی اطلاعات منتشر شده از اداره سلامت میانسالان و دفتربهبود تغذیه

 

 

غده پروستات یک غده کوچک وگردو شکل است که در زیر مثانه  آقایان  قرار گرفته است . این غده قسمت اعظم مایع منی را تولید می کند . پروستات جدا از نقشی که در تولید مثل دارد در سیستم ادرار مردان هم نقش مهمی ایفا می کند . پروستات بخشی از مجرای پیشآبراه را در برگرفته و بنابراین منقبض شدن عضلات پروستات


 باعث آهسته شدن جریان ادرار می شود . سرطان پروستات اولین  سرطان شایع در کشور و دومین مرگ ناشی از سرطان در مردان است . بروز آن در اکثرموارد پس از 65 سالگی افزایش می یابد و بعلت بزرگ شدن پروستات در این بیماری علایم انسداد مجرای ادراری را بروز می دهد . البته چاقی شکمی در مردان نیز می تواند شیوع و شدت انسداد مجرای ادراری را افزایش دهد .رژیم حاوی گوشت قرمز، چربی و اسیدهای چرب  اشباع (چربی های جامد) می تواند زمینه ساز بروز این بیماری ها باشد .

علایم و نشانه های سرطان :

برخی از علایم این بیماری عبارتند از: ادرار قطره قطره و مکرر ، درد و یا سوزش ادرار و درد لگن و بالای ران .درصورت بروز این علایم باید حتما" به پزشک مراجعه کرد  .

عوامل زمینه ساز سرطان پروستات

1- سن: با بالا رفتن سن ( بویژه سن بالاتراز 60 سال ) خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز افزایش می یابد .

2- سابقه خانوادگی : ژن های خاصی که از والدین به ارث رسیده اند ممکن است برمیزان ابتلا به سرطان پروستات تاثیر بگذارند . در مردانی که پدر یا برادر مبتلا به سرطان پروستات داشته اند 2 تا 3 برابر بیشتر احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد .

3- نژاد : سرطان پروستات در بعضی ازنژاد ها وگروه های قومی شایعتر است .

4- عفونت یا التهاب پروستات

5- رژیم غذایی : هیچ تحقیقی به طور قطع نشان نداده است که رژیم غذایی و تغذیه می تواند به طور مستقیم بر پیدایش سرطان پروستات تاثیر بگذارد اما برخی مطالعات نشان داده اند که رژیم پرچرب مخصوصا" چربی حیوانی و نیز مصرف الکل می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات شود .

توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری و کمک به بهبود سرطان پروستات

-  وزن خود را متناسب با قد خود حفظ کنید و در صورت چاقی با مراجعه به مشاور تغذیه ، رژیم غذایی کاهش وزن را در پیش بگیرید .

-  پروتئن مورد نیاز بدن را با منابع کم چربی مثل انواع گوشت کم چرب  مرغ ، ماهی و لبنیات کم چرب به دست آورید .

-  رژیم غذایی کم چربی و پرفیبر را رعایت نمایید .

- منابع غذایی غنی از اسید چرب امگا 3 مانند ماهی ومیگو مصرف کنید.

- حبوبات وغلات سبوس دار (حاوی فیبربالا)، مغز دانه ها(گردو، بادام، پسته، فندق و...) خشکبار و محصولات سویا مانند آجیل سویا و شیرسویا که حاوی ترکیبات ویژه به نام ایزوفلاونوئید هستند و خاصیت ضدسرطانی دارند مصرف کنید .

 

-  مصرف سبزی ها و میوه های سبز، زرد، نارنجی، قرمز رنگ( بویژه گوجه فرنگی پخته، سس گوجه فرنگی، توت فرنگی و...) وکلم را که نقش محافظتی و پیشگیرانه در برابر این سرطان دارد در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید  .

[ ۱۳٩٢/۱٢/۱٠ ] [ ۸:٠۱ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]