توصیه های تغذیه ای در افراد دیابتی ( 1 )

-    غذاهای اصلی و میان وعده های توصیه شده مصرف کنید و شبها قبل از خواب حتما از میان وعده ای مثل شیر استفاده کنید تااز افت قند خون شما بعداز نیمه شب جلو گیری کند

- داروهای قند خون را هر روز در زمان معین استفاده کنید

- غذاهای سالم مانند میوه ها ، سبزیها ، نانهای سبوسدار (نان سنکگ) و غلات کامل ، لبنیات کم چرب ،گوشت بدون چربی استفاده کنید . روشهایی چون بخارپز،کبابی وآبپز کردن را برای پخت انتخاب کنید.

- موادغذایی روزانه را درحد نیاز خود بخورید وآن را به وعده های بیشتر با حجم کمتر تقسیم کنید

- از خوردن غذاهای آماده و رستورانی تا حد امکان بپرهیزید

- از غذاهای با فیبرزیاد مانند سبزیها ومیوه ها را استفاده کنید زیرا کم کالری است وچون فیبرها بخشهای هضم نشدنی از غذاهای گیاهی است به سبب اثر در لوله گوارش برای بهبود وضعیت قند و چربی مفید است.

- بجای سس مایونز از روغن زیتون و آبلیمویا سرکه استفاده کنید

-از خوردن غذاهای چرب و سرخ شده خودداری کنید

- براساس داروهای مصرفی ومیزان قند خون خود میتوانید بجای قند از توت خشک ،کشمش وخرما (البته به میزان اندک)استفاده کنید

- از مصرف انواع شیرینیها ونوشابه و آبمیوه مثل ساندیس وکمپوت خودداری کنید

- از مصرف غذاهای شور بپرهیزید چون امکان بروز امراض کلیوی بویژه در دیابت نوع 1  (دیابت وابسته به انسولین ) زیاد است

-  ازمصرف بیش از اندازه مواد پروتئینی (گوشت ، تخم مرغ و لبنیات ) خودداری کنید و سالانه برای بررسی کارکرد کلیه های خود به پزشک مراجعه کنید

- سیگار نکشید به یاد داشته باشید که سیگار کشیدن باعث تشدید مشکلات کلیوی و قلبی خواهد شد

- برنامه ورزشی منظمی داشته باشید و پیش از انجام دادن  حرکات ورزشی مقدار معینی مواد نشاسته ای مصرف کنید تا دچار افت قند خون نشوید (بویژه اگر انسولین دریافت میکنید.)  البته قبل از شروع برنامه ورزشی حتما با پزشک خود مشورت کنید حتی میتوانید با ایجاد تغییر اتی در فعالیتهای روزانه ی خود به تدریج فعالیتهای خود را افزایش دهید مثلا تا محل کارتان را پیاده طی کنید

- از اجرای هر گونه برنامه غذایی غیر اصولی خودداری کنید و با پزشک خود حتما مشورت کنید

توجه داشته باشید که تغذیه درمانی یعنی درست خوردن نه غذا نخوردن

تهیه و تنظیم : لیلا جهانتیغ کارشناس گسترش شبکه