فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

چه بخوریم تا به سرطان مبتلا نشویم

چه بخوریم تا به سرطان مبتلا نشویم

خلیل شهریاری کارشناس مسئول  بیماریها - روح الله دهمرده کارشناس معاونت بهداشتی

منبع: موسسه تحقیقات ، آموزش وپیشگیری سرطان ، کتاب تغذیه وپیشگیری از سرطان سال 92

رژیم غذایی سالم و ترکیب مناسب مواد غذایی خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را کاهش می دهد. هزاران ماده شیمیایی در یک رژیم غذایی متعارف وجود دارد که حاوی مواد مهار کننده و تقویت کننده روند ایجاد سرطان هستند. عوامل پیشگیری کننده نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان را دارد.

ترکیب مناسب مواد غذایی می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. انتخاب یک رژیم غذایی سالم و مصرف روزانه دو سوم مواد غذایی گیاهی و یک سوم مواد غذایی حیوانی ابزار مهمی در پیشگیری از سرطان است.

فیبر موجود در مواد غذایی: فیبر موجود در لایه بیرونی غلات کامل (سبوس نگرفته) میوه ها (سیب، موز، گلابی، تمشک) میوه های خشک (آلو خشک، انجیر، خرما، کشمش یا زردآلوی خشک) سبزیجات حبوبات (عدس، نخود، لوبیا) خشکبار و


 دانه ها وجود دارد. رژیم غذایی با فیبر زیاد می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. سبزیجات برگدار به رنگ سبز تیره مانند کاهو، کلم، اسفناج و برگ چغندر دارای مقدار فراوانی فیبر غذایی، فولات و کارتنوئیدها         می باشند. علاوه بر این سبزیجات برگی تیره حاوی ویتامین  Kهستند که به محکم شدن استخوانه کمک می کنند و از طرفی می توانند از بدن در برابر سرطان های دهان، حنجره، لوزالمعده، ریه، پوست و معده مخافظت کنند.

مصرف غلات کامل: غلات کامل به میزان اندکی فرآوری شده اند و بنابراین مقدار بیشتری از ارزش غذایی آنها حفظ شده است. مصرف غلات کامل، می تواند خطر سرطان های خاص، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. نان تهیه شده از غلات کامل مصرف کنید و در سوپ خود جو بریزید و آرد جو دو سر (بلغور جو) را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید.

آب و نوشیدنی های دیگر: نوشیدن مایعات باعث افزایش ادرار شده و خطر سرطان را به دلیل کاهش غلظت عوامل سرطان زای موجود در مثانه و کاهش مدت زمانی که این عوامل با مخاط مثانه در تماس هستند کم می کند.

ادویه: " کورکومین"جزء اصلی زرد چوبه است و ماده ایی است که خاصیت ضد سر طانی دارد. کورکومین می تواند تغییر شکل تکثیر و حمله سلول های سرطانی را در انواع سرطانی مهار کند.

لبنیات : لبنیات منبع غنی کلسیم هستند. کلسیم ماده ایی معدنی است که باعث پیشکیری از پو لیپ ها و سرطان روده بزرگ می شود . اما باید از مصرف لبنیات پر چرب که دارای چربی اشباع شده هستند پر هیز کنید. استفاده از لبنیات کم چربی می تواند بهترین انتخاب برای رژیم غذایی باشد. لبنیات غنی شده با ویتامین D نیز می تواند به افزایش میزان جذب کلسیم توسط بدن و کاهش خطر سرطان های روده بزرگ و پستان کمک کند .

فولات: فولات ویتامینB  مهمی است که می تواند به محافظت از بدن در برابر سرطان های روده بزرگ، راست روده و پستان کمک کند. فولات به مقدار فراوان در فرآورده های گندم سبوس نگرفته، آب پرتقال، خربزه، توت فرنگی، مارچوبه، تخم مرغ، لوبیا، دانه آفتاب گردان و سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج وجود دارد. بهترین راه به دست آوردن فولات خوردن قرص حاوی آن نیست، بلکه باید مقدار کافی میوه، سبزی و غلات کامل مصرف شود.

مواد غذایی رنگی: میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی هستند که با سرطان مبارزه می کنند و هرچه پر رنگ تر باشند، مواد مغذی بیشتری در بر دارند. این مواد غذایی در رسیدن به وزن مناسب و حفظ آن مفید هستند و از این طریق خطر سرطان را کاهش می دهند. در طول روز حداقل 5 وعده میوه وسبزی مصرف کنید .

آنتی اکسیدان ها: برای کمک به مبارزه با رادیکال های آزاد (مواد شیمیایی که در فرایند پیر شدن نقش دارند) باید غذاهایی بخورید که سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها در سبزیجات و میوه های رنگی مانند انواع توت، شلغم و گوجه فرنگی یافت می شوند. به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی، رژیم غذایی روزانه باید شامل 5 سهم میوه و سبزیجات باشد.

 

 

 

[ ۱۳٩۳/۸/٢٤ ] [ ٩:٤٦ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]