فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

اهمیت صرف صبحانه در سنین مدرسه

اهمیت صرف صبحانه در سنین مدرسه

مریم موسوی، کاردان بهداشت مدارس مرکز بهداشت زابل

منبع:کتاب مدارس پیشگام سلامت در منطقه سیستان ، مولفین: دکتر حمید دهمرده ،ناصرمیشکار سیستانی ،منصورقزاق تابستان 88

مطالعات نشان داده است که تغذیه صحیح در قدرت یادگیری کودکان موثر است و نخوردن صبحانه می تواند اثرات منفی بر یادگیری آنها داشته باشد. در شرایط ناشتایی کوتاه مدت طبیعی، سیستم بدن، گلوکز خون را در سطحی ثابت نگه می دارد که بر عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتایی طولانی تر باشد نگهداری قندخون در سطحی که مغز قادر به فعالیت


طبیعی خود باشد دشوارتر شده و یادگیری و تمرکز حواس مختل می شود. همچنین بررسی های متعدد نشان داده است که افزایش نسبی قندخون موجب بهبود عملکرد مغز و یادگیری کودکان می شود. کودکانی که از خوردن صبحانه امتناع می ورزند، در انجام تکالیف ریاضی کارآیی کمتری دارند و قدرت خلاقیت و ابتکار آنها کاهش می یابد.

نخوردن صبحانه در صورتی که تداوم یابد و تبدیل به عادت شود، علاوه بر عوارض فوق موجب کمبود دریافت مواد مغذی روزانه مورد نیاز می شود که در وعده های دیگر جایگزین نخواهدشد و در نتیجه کمبود کالری، ویتامین ها و املاح را سبب خواهدشد.

برای اینکه کودکان سنین مدرسه اشتهای کافی برای صرف صبحانه داشته باشند باید شام را در ساعات ابتدای شب میل نمایند و    حتی الامکان شب ها در ساعت معینی بخوابند تا صبح بتوانند زودتر بیدار شوند و وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند.

اگر والدین صبحانه را بعنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و هر روز سر سفره صبحانه بنشینند، مشوق کودکان به صرف صبحانه خواهند بود. والدین باید سحرخیزی، ورزش صبحگاهی و خوردن صبحانه در محیط گرم خانواده را به کودکان بیاموزند.

غذاهایی از قبیل نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان وکره و مربا، نان وکره و خرما، همراه با یک لیوان شیر، یک صبحانه سالم و مغذی برای کودکان به حساب می آید.

 

[ ۱۳٩٤/۱/۱٧ ] [ ٦:٢۳ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]