فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

نشستن طولانی مدت و بیماری‌های قلبی

نشستن طولانی مدت و بیماری‌های قلبی

زینب کریمی راد- کارشناس آموزش سلامت مرکز بهداشت

زیاد نشستن با ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است. مطالعات جدید نشان می‌دهد که نشستن طولانی مدت، برای سلامتی بسیار مضر است و حتی طول عمر را کاهش می‌دهد. بنا به گفته‌ی محققان، زیاد نشستن با موارد زیر مرتبط است:

تشدید بیماری‌های ذهنی

مرگ بیشتر در اثر بیماری قلبی

خطر بیشتر معلولیت


 

تحقیقات گذشته نشان می‌دادند که نشستن به مدت طولانی حتی اگر ورزش منظم نیز داشته باشید باز هم بد است و محققان در تحقیقات جدید سعی کردند عامل نشستن طولانی را بیشتر در نظر بگیرند. کارشناسان می‌گویند که هنوز معلوم نیست چه عاملی نقش اساسی را در ناسلامتی افراد دارد. آیا نشستن طولانی به سلامتی آسیب اصلی را وارد می‌کند یا عامل دیگر نیز هست؟ آنها همچنین می‌گویند باید ورزش و نشستن را دو رفتار جداگانه در نظرگرفت که هر یک نقش خود را در سلامتی فرد دارد. بنابراین یک ساعت تمرین ورزشی بسیار مفید است اما هشت ساعت پشت میزنشینی مداوم را جبران نمی‌کند.

بیماری‌های مرتبط با زیاد نشستن

نشستن طولانی مدت با بیماری‌های عروقی منجر به حمله قلبی، مرگ در اثر بیماری‌های قلبی و مرگ در اثر سرطان مرتبط است.

زنان مسن‌تری که زمان نشستن طولانی‌تر داشته‌اند در طی 12 سال انجام مطالعه، بیشتر فوت کرده‌اند. آنهایی که بیش از 11 ساعت در روز می‌نشستند، در معرض بیشترین خطر بودند. زمان نشستن همچنین با بالارفتن فشارخون، کلسترول بد و چربی‌های شکمی مرتبط است.

چرا زیاد نشستن با بیماری‌های قلبی مرتبط است؟

البته دانشمندان نمی‌توانند علت این موضوع را توضیح دهند. آنها فقط به این ارتباط پی برده‌اند و البته خاطر نشان می‌کنند که ارتباط این دو نمی‌تواند رابطه علت و معلولی را ثابت کند.

ممکن است نشستن طولانی سبب شود که ماهیچه‌ها، چربی کمتری بسوزانند و جریان خون نیز کندتر شود. هر دوی این عوامل سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، فشارخون بالا و دیگر بیماری‌ها شود. در افراد چاق مشخص نیست که نشستن طولانی مدت سبب چاقی آنها می‌شود، یا در اثر چاقی تحرک بدنی آنها کم می‌شود و زیاد می‌نشینند.

اثر نشستن طولانی بر اشتها

ممکن است تصور کنید نشستن اشتها را کم می‌کند. اما تحقیقات «بروان» سرپرست آزمایشگاه متابولیسم در دانشگاه ماساچوست نشان می‌دهد که این تصور درست نیست. گروه تحقیقاتی وی، افرادی را انتخاب کردند که در یک روز زیاد می‌نشستند و روز بعد زیاد می‌ایستادند. هر بار نیز اشتهای این افراد مورد بررسی قرارمی‌گرفت. «بروان» می‌گوید: «تغییر حالت از ایستاده به نشسته سبب کم شدن اشتها و کمتر خوردن نمی‌شود». حتی نشستن طولانی مدت ممکن است ما را به بیشتر خوردن و اضافه وزن دچار کند.

چگونه زمان نشستن را کاهش دهیم؟

در صورت امکان در محل کار میزی داشته باشید که بتوانید ایستاده پشت آن کار کنید.

به خاطر بسپارید که باید کمتر بنشینید. هنگامی که در منزل هستید، هنگام پخش آگهی‌های بازرگانی تلویزیون، بلند شوید و کمی راه بروید.

  استکان چای یا قهوه خود را در محل کار کمتر پر کنید تا مجبور شوید دفعات بیشتری برای پرکردن آن از جای برخیزید.

در جلسات کاری توضیح دهید که مجبورید برای قدم زدن و ایستادن وقفه‌ای ایجاد کنید.

 

 

[ ۱۳٩٤/۱/۱٧ ] [ ٦:٤٧ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]