فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

ایمنی غذایی

ایمنی غذایی

تهیه و تنظیم : حسینعلی ستوده

منبع : انتشارات دفتر آموزش و ارتقای سلامت

همه ساله سازمان جهانی بهداشت یکی از اولویت های مربوط به سلامت عمومی جهان را به عنوان موضوع روز بهداشت جهانی در 7 آوریل انتخاب می نماید که مصادف با روز تاسیس سازمان می باشد، موضوع روز بهداشت جهانی سال 2015 ایمنی غذا است که طیف وسیعی از مخاطبان که تمامی مردم کره زمین از جمله بسیاری از سهامداران، شامل دولت، جامعه مدنی، بخش خصوصی و سازمان های بین دولتی را تحت تاثیر قرار می دهد.

ایمنی غذا زیربنای کار محسوب می شود اما امنیت غذایی مقوله متمایزی است. ایمنی غذایی یکی از اقدامات سلامت عمومی محسوب می شود که به بحث حمایت از مصرف کنندگان از مخاطرات مسمومیت غذایی و بیماری های حاد و مزمن ناشی از غذا می پردازد. مواد غذایی ناسالم می تواند طیف وسیعی


از مشکلات بهداشتی را به همراه بیاورد  که از جمله آنها می توان اسهال، بیماری های ویروسی (اولین موارد ابتلا به ابولا مربوط به گوشت آلوده- Bush Meat گوشت حیوان وحشی که در جنگل های آفریقا زندگی می کند، بوده است) مشکلات باروری و رشد و نمو و سرطان ها را نام برد. بنابراین ایمنی مواد غذایی یک پیش نیاز برای امنیت غذا محسوب می شود.

تهدید های جدید ایمنی مواد غذایی هر روزه در حال ظهور است. تغییرات در تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی (یعنی کشاورزی متراکم، جهانی شدن تجارت مواد غذایی، تهیه غذای انبوه و غذاهای خیابانی)، تغییرات محیط زیست، باکتری ها و سموم جدید و در حال ظهور و مقاومت ضد میکروبی، همگی خطر آلودگی مواد غذایی را افزایش می دهند. البته افزایش سفرها و تجارت نیز احتمال آلودگی مواد غذایی را زیاد می کند.

سازمان جهانی بهداشت در روز سلامت سال 2015 با هدف یاری رسانی و تشویق  کشورها برای پیشگیری، شناسایی و پاسخ به شیوع  بیماری های ناشی از غذا هم سو با کدکس های مواد غذایی، مجموعه استاندارهای بین الملی غذا، راهنماها و روش های اقدام پوشش دهنده تمامی غذاهای اصلی فعالیت می کند. با توجه به آنکه ایمنی غذا مسئله چند بعدی و مسئولیت مشترکی محسوب می شود، آن سازمان از تمامی بخش های خارج از حوزه سلامت عمومی (یعنی کشاورزی، تجارت، بازرگانی، سازمان محیط زیست و موسسه ی استاندارد) دعوت می نماید تا در این بسیج مشارکت کنند و حمایت آژانس ها و سازمان های بین الملی و منطقه ای اصلی و فعال در عرصه غذا، اورژانس و آموزش را کسب نمایند

روز جهانی سلامت سال 2015 فرصتی برای آگاه نمودن دولت ها، تولید کنندگان و خرده فروشان مواد غذایی و عموم مردم در مورد اهمیت ایمنی غذا و نقش هر یک از آنها در حصول اطمینان از ایمنی غذای مورد مصرف محسوب می شود.

15 رفتار کلیدی برای ایمنی غذا از مزرعه تا سفره

با رعایت 5 رفتار کلیدی برای داشتن مواد غذایی ایمن، 5 رفتار کلیدی برای داشتن رژیم غذایی سالم و 5 رفتار کلیدی برای فعالیت بدنی مناسب، توسط مردم، امکان بهبود ایمنی غذایی در کشور فراهم می شود.

‌هر کسی علاقمند است که سالم به نظر برسد و سلامتی را احساس کند. با انتخاب مواد غذایی امن تر، تغذیه سالم تر و فعالیت بدنی منظم، می تواند سلامت خود و خانواده اش را  بهبود بخشد. این انتخاب ها بسیار مهم هستند زیرا آنها تنها تصمیماتی هستند که مردم می توانند برای مراقبت از سلامت خود و عزیزان شان بگیرند.

پنج رفتار کلیدی برای ایمنی مواد غذایی

1. تمیزی و پاکیزگی را حفظ کنید.

2. مواد غذایی خام و پخته را جدا نگهداری کنید.

3. مواد غذایی را کاملا بپزید.  

4. مواد غذایی را در در دمای مناسب نگه دارید.

5. از آب و مواد اولیه سالم استفاده کنید.

پنج رفتار کلیدی برای یک رژیم غذایی سالم

1. به نوزادتان در 6 ماه اول زندگی فقط شیر مادر بدهید.

2. مواد غذایی متنوعی را بخورید

3. سبزی ها و میوه ها را به اندازه کافی مصرف کنید.

4. از چربی ها و روغن ها بطور محدود مصرف کنید.

5. نمک و قند کمتری مصرف کنید.

پنج رفتار کلیدی  برای فعالیت بدنی مناسب

1. اگرفعالیت بدنی کافی ندارید، خیلی دیر نیست، فعالیت بدنی منظم را شروع کنید و کم تحرکی را فراموش کنید.

2. با هر روشی که برای شما ممکن است، هر روز از نظر بدنی فعال باشید.

3. حداقل150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در هر هفته داشته باشید.

4. شما می توانید، برای ارتقای سلامت و تناسب اندام از برخی فعالیت های بدنی منظم با شدت بالا، لذت ببرید.

5. نوجوانان و جوانان در سن مدرسه باید حداقل 60 دقیقه در روز فعالیت بدنی با شدت متوسط تا بالا داشته باشند. 

خودمراقبتی برای بهبود ایمنی غذا

افزایش دانش مردم  برای خودمراقبتی با اجرای  پنج رفتار کلیدی مربوط به هر یک از زمینه های 3 گانه فوق می تواند به مردم کمک کند انتخاب بهتر و در نتیجه زندگی سالم تری داشته باشند.

این رفتارهای کلیدی برای سلامتی مردم مهم هستند و تفاوتی     نمی کند که چند سال داشته باشند و یا اینکه کجای ایران زندگی کنند.

بهتر به نظر رسیدن، داشتن احساس بهتر، کاهش مراجعه به پزشک، حفظ قند خون و فشار خون در حد طبیعی و حفظ وزن مناسب، اینها فقط چند مورد از مزایای اتخاذ این 15 رفتار کلیدی برای خودمراقبتی با هدف بهبود ایمنی غذا است.

 

[ ۱۳٩٤/۳/٥ ] [ ٥:٠٤ ‎ب.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]