فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

نکاتی در تغذیه در ایام نوروز

نکاتی در تغذیه در ایام  نوروز

تهیه وتنظیم: روح الله دهمرده کارشناس معاونت بهداشتی

منبع : سعیده معانی، کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه

در برخی ایام از جمله زمان دید و بازدید های نوروزی، معمولا برنامه غذایی روزانه تغییر می کند و این تغییرات ممکن است سلامت هموطنان را به خطر بیندازد. یکی از مشکلات اساسی که اکثر مردم (به ویژه افرادی که از برنامه غذایی کاهش وزن استفاده می کنند) در ایام نوروز با آن مواجهند، اضافه وزن ناشی از مصرف زیاد شیرینی، شکلات، آجیل و ... است. اضافه وزن و چاقی خود زمینه ساز دیابت نوع 2، فشار خون بالا، چربی خون بالا و بالاخره بیماری های قلبی عروقی


است. با رعایت نکاتی در تغذیه خود در این ایام می توانید از بروز اضافه وزن و چاقی پیشگیری کنید.

انواع شیرینی های ساده و در اندازه کوچک برای پذیرایی میهمانان خود تهیه کنید. تا میهمانان با افزایش دریافت قند و چربی اضافی مواجه نشوند. خودتان نیز اگر مایل به مصرف شیرینی هستید از شیرینی های ساده وکوچک و به مقدار کم استفاده کنید. شیرینی های   تازه که با مقادیر زیاد شکلات، خامه و یا ژله تهیه می شوند میزان کالری بالایی دارند  و مقادیر زیادی قند و چربی وارد بدن می کنند که علاوه بر اضافه وزن، بالا رفتن میزان چربی های خون را نیز بدنبال خواهند داشت. توصیه می شود در طول روز اگر به میهمانی های متعددی می روید حساب تعداد شیرینی هایی را که می خورید داشته باشید. اگر در یک دید و بازدید شیرینی میل نمودید، در  دید و بازدید بعدی به جای شیرینی یک عدد میوه مصرف کنید. 

میوه ها علاوه بر ویتامین ها و املاح معدنی که برای حفظ سلامت بدن لازمند، حاوی ترکیباتی بنام آنتی اکسیدان هستند که نقش آنها در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها شناخته شده است. آنتی اکسیدان ها  از طریق ترکیب شدن با رادیکال های آزاد که بدنبال واکنش های  اکسیداسیونی در بدن تولید می شوند از آسیب و تخریب سلول های بدن جلوگیری می کنند. در میان میوه ها، مرکبات و سیب از پرخاصیت ترین هاست. مصرف موز بدلیل داشتن کالری زیاد باید محدود شود. خیار نیز چون کالری بسیار کمی دارد و جای میوه را  می گیرد، برای کسانی که اضافه وزن دارند یا مراقب قند خون خود هستند بسیار مناسب است.

برای صرف چای، به جای قند و شکلات، از کشمش، توت خشک و یا خرما در حد کم استفاده کنید. و اگر قهوه و نسکافه برای پذیرایی سرو می شود از نوع بدون قند آن استفاده کنید.

در مصرف آجیل زیاده روی نکنید. انواع مغزها و تخمه ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند. بطوری که  هر 100 گرم آنها حاوی 500 تا 600 کالری  است.  از انواع آجیل های بدون نمک و یا کم نمک استفاده کنید. آجیل های شور با داشتن مقادیر زیاد نمک، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می کنند. به ویژه افرادی که به فشار خون بالا دچار هستند و هم  چنین بیماران قلبی عروقی از مصرف آجیل های شور  باید اجتناب نمایند.

[ ۱۳٩٤/۳/٥ ] [ ٥:٢٦ ‎ب.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]