حوادث ترافیکی ، کودکان وعابرین پیاده

بشــــــر در تمام تاريخ حيات خـود با انواع خطــر روبـرو بوده است . خطرها به حــدی متنوع و متعدد هستند که در هر لحظه حيات ، سلامتی و امــــــوال بشـر را تهديد میکنند . جای بسی شگفتی است که هر قدر عقل و دانش بشر وسايل و امکانات زيست بهتـر و به صرفه تر در اختيار او میگذارد ، این وسایـل و امکانات منشاء خطرات جدید برای او میشوند . بدیهی است که این بشر عاقل و صاحب لقب اشـــرف مخلوقــات بـرای اجتناب از خطـــر و حذف و یا تقلیل خسـارت ناشی از آن در صدد چاره و اتخـاذ تدبیـــری است که امنیت و آســـایـش او را در مقـــابـل تهدید و خطـــرها تــامین و یا ارتقــاء بخشد به عبــارت دیگــر بشــر همـواره در این فکــر است که خطر ها را به صورتـــی کنتـــرل و یــا اداره کند . بنابراین مــدیریت خطــر از جمله مبــاحث مهــم علــم مدیــریت میباشد

رانندگان بزرگترین نقش را در پیشگیری از حوادث ترافیکی بازی میکنند، چراکه یک راننده با رانندگی غیرایمن نه تنها جان خود بلکه جان گروه بسیاری از افراد از جمله  عابرین پیاده ، سرنشینان خودرو خود و دیگر وسائط نقلیه را به خطر می اندازد. عدم کنترل ترمز و چراغهای  وسیله نقلیه قبل از رانندگی ، مهارت ناکافی ؛ آشنا نبودن با جاده ، سرعت غیرمجاز ، خواب آلودگی ، مصرف مواد مخدر و الکل ،غذا خوردن در هنگام رانندگی، بی توجهی به علائم رانندگی ، عدم رعایت قوانین و ... از جمله عوامل ایجاد حوادث رانندگی هستند.   عدم بستن کمربند توسط  سرنشینان خودروها باعث  افزایش میزان صدمه در آنها خواهد شد. سرنشینان خودرو در ایجاد حوادث رانندگی نیز ممکن است نقش داشته باشند. از بین بردن تمرکز راننده در هنگام رانندگی بعلت صحبت با راننده ، ایجاد سروصدا ، صحبت با تلفن همراه و پرت کردن اشیاء به طرف همدیگر از جمله رفتارهای خطرناکی است  که می تواند حوادث غیرقابل جبرانی را پدید آورد.

عوامل خطر برای کودکان در وسایل نقلیه :

-  برروی زانو نشاندن اطفال درحین سفر( در تصادف رودررو كه دو اتومبيل از دو جهت مخالف با يكديگر برخورد مي كنند،بزرگسالی که کمر بند ايمني بسته و کودک را در بغل نگه داشته است در صورتي كه سرعت 50 كيلومتر در ساعت باشد نمی تواند او را کنترل و کودک صد درصد با داشبورد و شیشه جلو برخورد می کند) .

-  عدم استفاده از صندلی مخصوص کودکان(به خاطر کوتاهی قد خطر تصادف کودکان با وسایل داخل اتومبیل مثل داشبورد ، پشتی ها و تکیه گاه های آرنج بیشتر است

-  استفاده از صندلی ایمن بطور غلط در وسیلة نقلیه  و پرتاب شدن کودک از اتومبیل

تصادفات ترافیکی در کودکان :

حوادث ترافيكي نهمين علت مرگ براي تمامي سنين است و انتظار مي‌رود در سال 2020 به سومين علت مرگ تبديل شود. سوانح  نه تنها خود فرد بلكه هر كسي كه به نحوي با اوارتباط دارد دچار مشكل مي كند. اگر حادثه براي يك فرد بزرگسال اتفاق افتد، خانواده، دوستان و همكاران  ممكن است سرپرست، دوست و يا يك فرد ارزشمند در محيط كاري را از دست دهند. اعضاي خانواده فرد مصدوم بايد استرس مراقبت از مصدوم و احتمالاً ازدست دادن درآمد و هزينه هاي اضافي را تحمل كنند و كل جامعه نيز بايد هزينه هاي مربوط به سوانح (كه به طور مثال در آمريكا بالغ بر 224 ميليارد دلار در سال مي شود) را متحمل شود. اگر حادثه براي كودكان اتفاق افتد و خانواده‌اي كودك خود را از دست دهد اين خانواده ممكن است براي مدت هاي مديد و گاه براي هميشه دل زندگي و نيروي كار خود را از دست بدهد و نتواند در عرصة اجتماعي همچون گذشته عمل كند تجربه مرگ اطرافيان و اعضاي خانواده گرچه بسيار دردناك است ولي از دست دادن فرزند براي والدين از همه دردناك تر شناخته شده است و كنار آمدن با آن نيز بسيار مشكل و سخت است. سوانح مربوط به وسايل نقليه موتوري بيشترين علت مرگ براي كودكان 14 2 ساله است در ايالات متحده به طور متوسط 6 كودك   14 0 ساله روزانه در اثر حوادث ترافيكي كشته و 721 نفر نيز زخمي مي شوند . در بررسي كه در شهر تهران صورت گرفته نيز نشان داده شده كه تصادفات رانندگي شايعترين علت ميرايي و معلوليت اطفال است و شايع ترين گروه سني در تصادفات عابرين پياده گروه سني 6 تا 10 ساله است  با وجوديكه مواجهه كودكان با ترافيك بسيار كمتر از بزرگسالان است، ميزان تصادفات در كودكان بسيار بالاتر است، با احتساب ميزان مواجهه، كودكان 9 5 ساله 4 برابر بيشتر از بزرگسالان دچار حوادث ترافيكي مي شوند كه اين نشان دهنده ناتواني اين گروه در مسئله مواجهه با ترافيك است  عابرين كودك به دلايل متعددي در معرض خطر بالايي از حوادث قرار دارند :

1 جثه كوچك تر آنها باعث مي شود كه رانندگان سخت تر آنها را ببينند بخصوص وقتي بين دو اتومبيل پارك شده ايستاده باشند.

2 كودكان اغلب نمي‌توانند تخمين درستي از فاصله و سرعت اتومبيل داشته باشند براي همين براحتي در مورد ايمن بودن عبور از عرض خيابان دچار اشتباه مي‌شوند.

3 والدين ممكن است توانايي كودكان خود را در عبور از خيابان دست بالا بگيرند. بسياري از كودكان دبستاني علائم ترافيكي را نمي‌شناسند و نمي‌دانند چطور حركت رانندگان را پيش بيني كنند.

4 هم كودكان و هم رانندگان در هنگام روبرو شدن با يكديگر در مورد جهت حركت يكديگر دچار اشتباه مي شوند.

عابرین پیاده

  بزرگترین گروه در میان قربانیان حادثه های ترافیکی را عابران تشکیل می دهند. عابرین بیشترین قربانیان  حوادث ترافیکی را شامل می شوند و در این میان تلفات کودکان بیش از دیگر گروه های سنی است. عوامل انسانی بیشترین نقش را در بروز این نوع حوادث به خود اختصاص می دهند. از جمله این عوامل مي توان خطای دید ، سرعت ، خواب آلودگی و تجربه ی ناکافی (مربوط به راننده) و تخمین نادرست از سرعت وسیله نقلیه در حال عبور، بی توجهی به علائم راهنمایی ، عجله ، عبور از نقاط ممنوع و بی مبالاتی (مربوط به عابر) را ذکر کرد. شاید بزگترین خطا در عابرین اعتماد بیش از حد آنها به ترمز خودروها ، بینایی دقیق و سرعت واکنش مناسب رانندگان باشد. کودکان ، سالمندان ، معلولین و اشخاصی که سرعت نزدیک شدن وسایل نقلیه را بدرستی  نمی توانند تخمین بزنند بعنوان  گروههای در معرض خطر حوادث ترافیکی شناخته می شوند.در مورد کودکان نکات دیگری نیز باید مورد توجه قرار گیرد از جمله   به علت عدم شناخت خطر در حالیکه در کنار خط طولی خیابان راه می روند بی محابا به وسط خیابان می پرند و با اینکار حتی رانندگان ماهر با واکنش مناسب را نیز غافلگیر می کنند. جدا سازی محل عابرین از حرکت وسایل نقلیه ، آموزش همگانی ، وضع قوانین مناسب ،  کلاه و کمربند ایمنی ، عبور از خط کشی ، سخت گیری در گواهینامه و چک رانندگان برون شهری راه هایی هستند که می توانند میزان تصدفات و مرگ ناشی از تصادفات را کاهش دهند.

وظایف در قبال پیشگیری از آسیب در کودکان و نوجوانان :

1-  به یک اولویت ملی تبدیل شود .

2-  منابع برای پژوهش در اين زمينه تأمین شود.

3- برنامه ي پيشگيري از سوانح كودكان با برنامه ملی ، سیاست های محلی ، استراتژی ها و قوانین ادغام شود.

4-  در وزارت بهداشت بخشی به این مهم بپردازد

ضربه ،سقوط ،حوادث ترافیکی از علل اصلی آسیب و 4 علت اصلی مرگ در دنیا حوادث ترافیکی ،غرق شدگی ، سوختگی و سقوط  هستند. تصادفات ترافیکی بیشترین علت مرگ و ناتوانی در کودکان کشورهای درحال توسعه می باشد. بریدگی و سوختگی عوامل اصلی حوادث منزل و سوانح ترافیکی علت عمده حوادث خارج منزل در کودکان مناطق روستایی ایران هستند. بررسی تهران در شهریور 79 نشان داد از 7815 بستری در اثر ضربه 2226 نفر کودک و نوجوان زیر 19 سال بوده اند. تصادف با وسیله نقلیه عامل40 درصد از اين آسيبها بوده است.

حقایق در مورد تصادفات کودکان :

-  هر ساله بیش از 8750 کودک زیر 18 سال جان خود را در اثر یک آسیب از دست می دهند.

-  آسیب علت اصلی مرگ در سنین 1 تا 18 سالگی است.

-  دو علت عمده مرگ ناشی ازآسیب درکودکان و نوجوان حوادث جاده ای وغرق شدگی است.

-  آسیب های غیر کشنده سالانه 10 تا 30 میلیون کودک و نوجوان را درگیر می کند.

-  کودکان خانواده های فقیر ، خطر بالاتری برای آسیب دارند.

-   بیشتر آسیب ها قابل پیشگیری می باشند.

دليل اهميت توجه بيشتر به حوادث در كودكان :

-   آنها نسبت به جراحات آسیب پذیرتر می باشند.

- کودکان در دنیایی که برای کودکان طراحی شده زندگی می کنند و نمی توانند خطرات بالقوه را حلاجی کنند.

- آنها حق برابر برای سلامت و ایمنی دارند.

-  سرمایه گذاری در زمینه پیشگیری از تصادفات در کودکان از لحاظ اقتصادی بصرفه است(بطور نمونه استفاده از Smoke alarm  موجب کاهش سوختگی ها در کودکان می شود، هریک دلار که صرف صندلی ایمنی شود 32 دلار کاهش هزینه بهداشتی حفاظت از کودکان در مقابل آسیب را داریم.)