فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

خود مراقبتی با مصرف نان سبوس دار!

خود مراقبتی با مصرف نان سبوس دار!

تهیه و تنظیم: روح الله دهمرده کارشناس معاونت بهداشتی

منبع : مجموعه آموزشی تغذیه برای تیم سلامت چاپ اول 92

امروزه نان به عنوان قوت غالب مردم کشور با تامین 32 درصد از انرژی، 36 درصد پروتئین،42 درصد کربوهیدرات یا مواد قندی– نشاسته ای، 27 درصد کلسیم، 42 درصد آهن،        60 درصد ویتامین ب1و60 درصد ویتامین ب3 مورد نیاز افراد جامعه، دارای اهمیت و حساسیت بالایی دارد. نان علاوه بر تامین سهم زیادی از انرژی روزانه، بخشی از مواد مغذی از جمله پروتئین و برخی اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین های گروه ب، ویتامین ای، آهن و روی، سلنیوم، مس، فلوئور، کروم را نیز به بدن می رساند.

از آنجا که در تهیه نان کشور عمدتا" از آردهایی که حدود 18 درصد سبوس گیری شده یا آرد سفید استفاده می شود به دلیل حذف سهم


 زیادی از فیبر و املاح حیاتی گندم مانند آهن، کلسیم، روی، منیزیم، فسفر و....، مصرف مداوم این نوع نان باعث افزایش بروز بیماری های غیر واگیر بویژه چاقی، دیابت، بیماری های قلبی، پوکی استخوان، چربی خون بالا و ... می شود

یکی از دلایل عمده استفاده از آرد سفید در تهیه نان توسط خبازی ها، خواست و مطالبه مردم می باشد که یکی از معیارهای گزینش نان، سفید و روشن بودن نان می باشد. در واقع اگر آگاهی ما نسبت به خواص و فواید نان سبوس دار افزایش یابد، مطمئنا" در هنگام خرید به جای توجه به شکل ظاهری به کیفیت آن توجه می کنیم و از خبازی ها نان باکیفیت درخواست می کنیم.

معیارهای که هنگام تهیه نان سالم باید به آن توجه کرد:

- نوع آرد مصرفی از نظر میزان سبوس گیری مطلوب باشد. (میزان مطلوب سبوس گیری کمتر از 15 % )

- مدت زمان پخت نان1تا 5 دقیقه باشد.(متناسب با نوع نان)

- زمان تخمیر 1تا 3 ساعت باشد. (متناسب با نوع آرد و فصل سال)

- خمیر با استفاده از روش طبیعی و یا خمیر مایه آماده شده باشد تولید شود.

- از آرد غنی شده در تهیه آن استفاده شده باشد.

- نمک کمتری در تهیه آن به کار رفته باشد.

پس بیاییم علاوه بر ظاهر نان به سایر مشخصات نان سالم توجه نموده و سلامت خود و خانواده خود را افزایش دهیم .

 

[ ۱۳٩٤/٤/۳۱ ] [ ٥:٤٤ ‎ب.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]