فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

تغذیه و سلامت مردان

 

تهیه و تنظیم: نعیمه گنجعلی-کارشناس ارشد تغذیه - معاونت بهداشتی

منبع: دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت

گرچه بنظر می رسد نیازهای تغذیه ایی زنان ویژه تر از مردان است ولی با توجه به فیزیولوژی خاص مردان، باید در تغذیه ی آنها هم ملاحظاتی را در نظر داشت. تغذیه سالم نقش پیشگیری کننده از بیماری ها را داشته و سبب می شود مردان قویتر و جوانتر از سن خود عمل کنند و بنظر بیایند. سن ابتلا به بیماری های قلبی در مردان


پایین تر از زنان است. آمار بالا و  شیوع  روزافزون  ابتلا  مردان  به  بیماری های غیرواگیر مرتبط با تغذیه (همچون بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و فشار خون بالا)، هشدار دهنده است.

پس بهتر است بدانیم:

- افزایش فشارخون و کلسترول، ارتباط نزدیکی با مصرف بیش از حد  غذاهای چرب، شیرین و پر نمک دارند.مصرف چربی های حیوانی و  روغنهای با اسید چرب اشباع و ترانس بالا مهمترین خطر بیماری های قلبی و عروقی در کشور به شمار می رود.

- محدودکردن مصرف چربی ها به دلیل اینکه مردان استعداد بیشتری به افزایش وزن (بعلت هورمون تستوسترون) دارند.

- تجمع چربی های اضافه در مردان، بیشتر در ناحیه شکم با افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماریهای قلبی و فراموشی همرا ه است.

- مصرف زیاد گوشت، خطر بیماری های قلبی و سرطان کولون را در مردان افزایش می دهد.

- مصرف منظم غلات سبوسدار، میوه و سبزی ها در طول روز توصیه می شود. (فیبر این مواد کمک به احساس سیری، کنترل اشتها و پیشگیری از بیماری های شایع مردان مانند سرطان پروستات و کولون می کند).

- مصرف یک لیتر نوشابه، 130 گرم قند اضافی وارد بدن می کند که  سهم قابل توجهی را در انرژی دریافتی بدن و در نتیجه  ابتلا  به اضافه  وزن و چاقی تشکیل می دهد.

- جز مواردی که کم خونی فقر آهن در آنها تشخیص داده شده است، سایر مردان از مصرف مکمل آهن به اشکال مختلف مانند مولتی ویتامین مینرال یا نوشابه های ورزشی حاوی آهن باید اجتناب نمایند زیرا سبب تجمع آهن در بدن مردان می شود.

- توصیه می شود هر فرد حداقل 3 روز در هفته و هر بار 45 دقیقه و یا 5 روز در هفته و هر بار30 دقیقه ورزش کند. ورزش در سنین میانسالی باعث افزایش توده استخوانی می شود.

- انواع ورزش هایی که با تحمل وزن همراه هستند و برای پیشگیری از استئوپروز در همه سنین توصیه می شوند عبارتند از: پیاده روی، دوی آهسته، نرمش آیروبیک، تنیس و پاروزدن.

[ ۱۳٩٥/۱/۱٦ ] [ ٥:٢٤ ‎ب.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]