فعالیت بدنی

زهرا سنچولی

منبع: مجموعه مداخلات اساسی بیماریهای غیر واگیر در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه ایران وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، کنترل وزن، تنظیم میزان قند خون و تقویت روحیه نشاط و شادابی با تحرک بدنی

انسان ها برای داشتن زندگی سالم و پیشگیری از بیماری نیاز به تحرک دارند. ورزش و فعالیت بدنی در هر سنی احساس خوشایند فیزیکی و روانی ایجاد می کند.

فعالیت بدنی: به هر گونه حرکت بدن که


فعالیت بدنی

زهرا سنچولی

منبع: مجموعه مداخلات اساسی بیماریهای غیر واگیر در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه ایران وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، کنترل وزن، تنظیم میزان قند خون و تقویت روحیه نشاط و شادابی با تحرک بدنی

انسان ها برای داشتن زندگی سالم و پیشگیری از بیماری نیاز به تحرک دارند. ورزش و فعالیت بدنی در هر سنی احساس خوشایند فیزیکی و روانی ایجاد می کند.

فعالیت بدنی: به هر گونه حرکت بدن که در اثر انقباض و انبساط عضلات اسکلتی بدن ایجاد می شود و نیازمند صرف انرژی است فعالیت بدنی گفته می شود.

فعالیت بدنی مثل پیاده روی می تواند خطر حملات قلبی، مغزی، فشارخون بالا و افزایش کلسترول خون را بطور محسوس کاهش دهد.

ورزش: نوعی فعالیت بدنی سازماندهی شده است که بصورت منظم مکرر و برنامه ریزی شده باشد و با هدف بازی و سرگرمی و تندرستی انجام شود.

اثرات مثبت فعالیت بدنی بر بدن:

1- ورزش اثرات مفیدی بر سیستم های مختلف بدن دارد و سبب کاهش فشار خون بالا، استفاده بهتر از انسولین در بدن و کنترل میزان قند خون ، افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد می شود.

2- ورزش تنش های روحی را کاهش داده و خلق را بهبود می بخشد.

3- باعث استحکام استخوان ها شده و از ابتلاء به پوکی استخوان (استئوپروز) به ویژه در زنان جلوگیری می کند.

4- ورزش و فعالیت بدنی موجب قویترشدن عضله قلب،منظم تر شدن ضربانها و افزایش جریان خون قلب و عروق می شود و بدبن ترتیب از رسوب چربی در رگها جلوگیری می شود.

5- باعث پیشگیری از اضطراب و افسردگی می شود و با ایجاد احساس آرامش در فرد کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

6- از ابتلاء به سرطان های پستان و رحم در زنان پیشگیری می کند.

7- با افزایش حرکات روده از یبوست مزمن که باعث بواسیر، شقاق و حتی سرطان روده بزرگ می شود پیشگیری می نماید.

نکات مهم در هنگام انجام فعالیت بدنی:

1- قبل  و بعد از فعالیت استراحت کنید.

2- بعد از غذا  فورا  فعالیت انجام ندهید (حداقل یک ساعت قبل از غذا و تا دو ساعت بعد از غذا فعالیت شدید انجام ندهید).

3- پیاده روی در سطح صاف راحت ترین و کم هزینه ترین فعالیت بدنی برای حفظ سلامتی است.

4- لباس نخی وکفش مناسب از جمله لوازمی هستند که پیاده روی را نشاط بخش می سازند.

5- روزانه 30 دقیقه ورزش در 5 تا 7 روز در هفته با شدت متوسط برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماریها لازم است.

6- همیشه در ابتدای پیاده روی یا ورزش بمدت 5 تا10دقیقه بدن خود را گرم نمایید.

7- برای حفظ آب بدن در زمان فعالیت و نیز قبل و بعد از آن آب و مایعات دریافت کنید.

8- مصرف مقدار کافی آب در روز ضروری است، در صورت گرم بودن هوا بعلت تعریق زیاد مایعات بیشتری بنوشید.

ورزش و پیاده روی:

یکی از آسانترین ورزش ها پیاده روی است. پیاده روی یکی از راه های فعال بودن است و پیاده روی در خارج از منزل دو فایده عمده دارد:

- افزایش ارتباط با مردم

- بهره مندی از مناظر طبیعی

این موارد به سلامت روحی شما نیز کمک خواهد کرد و از فشارهای عصبی می کاهد.

نکته:

1- حین پیاده روی روس سر را بالا گرفته و جلو را نگاه کنید.

2- شانه ها عقب نگاه داشته شوند و سینه فراخ شود تا تنفس به درستی انجام شود.

3- بازوها را در زاویه90 درجه قرار داده و حرکت دهید.

4- عضلات شکم را منقبض کنید.

5- برنامه پیاده روی را با 10 دقیقه در روز شروع  و به تدریج افزایش دهید.

فعالیت بدنی یعنی این که عضلات بدن حرکت کنند و ضربان قلب و تعداد تنفس افزایش یابد.