اثرات شادی در زندگی

محجوبه راشکی شیرین شهریاری

منبع: حقیر ابراهیم آبادی، یوسف، بررسی تطبیقی شادی از منظر روانشناسی. پایان نامه. 1390

شادی و نشاط یک پدیده طبیعی و از نیازهای اساسی و لازمه زندگی انسان است.شادی هیجان مثبتی است که به رضایت از زندگی تعبیر می شودوبه مجموعه ای از احساس ها و رفتارهایی مثل ترس، خشم، محبت، نفرت، حسد، اندوه و غم گفته می شود هرگاه انسان به خواسته خودش برسد و به چیزهایی که مورد علاقه اش است دست پیدا کند، در آن فرد حالتی از سرور و وجد به وجود می آید که به آن حالت شادی گفته می شود. حال این خواسته ها ممکن است برای بعضی ها مال، قدرت، نفوذ داشتن، موفقیت در زمینه های مختلف زندگی، چون دستیابی به علم یا افزایش ایمان باشد.بنابراین شادی هم می تواند منشاء درونی و هم منشاء بیرونی داشته باشد که حاصل آن شادابی است یعنی تغییراتی در دو بعد روانی و جسمانی دارد، تغییرات در بعد روانی باعث


اثرات شادی در زندگی

محجوبه راشکی شیرین شهریاری

منبع: حقیر ابراهیم آبادی، یوسف، بررسی تطبیقی شادی از منظر روانشناسی. پایان نامه. 1390

شادی و نشاط یک پدیده طبیعی و از نیازهای اساسی و لازمه زندگی انسان است.شادی هیجان مثبتی است که به رضایت از زندگی تعبیر می شودوبه مجموعه ای از احساس ها و رفتارهایی مثل ترس، خشم، محبت، نفرت، حسد، اندوه و غم گفته می شود هرگاه انسان به خواسته خودش برسد و به چیزهایی که مورد علاقه اش است دست پیدا کند، در آن فرد حالتی از سرور و وجد به وجود می آید که به آن حالت شادی گفته می شود. حال این خواسته ها ممکن است برای بعضی ها مال، قدرت، نفوذ داشتن، موفقیت در زمینه های مختلف زندگی، چون دستیابی به علم یا افزایش ایمان باشد.بنابراین شادی هم می تواند منشاء درونی و هم منشاء بیرونی داشته باشد که حاصل آن شادابی است یعنی تغییراتی در دو بعد روانی و جسمانی دارد، تغییرات در بعد روانی باعث بالا رفتن روحیه می شود و روحیه بالا، حرکت بدن را افزایش می دهد

 و تغییرات جسمانی شامل حرکات بدنی (ورزش یا کار) چنانچه افزایش پیدا کند، روحیه فرد بالا می رود و تقویت می شود.

خلقت هستی به گونه ای است که خود به خود شادی هایی دارد مانند بهار طرب انگیز، گل های زیبا ، طلوع خورشید، آواز پرندگان و بسیاری از پدیده های دیگر در ذات خود نشاط به همراه دارد و تمامی این ها شور و نشاط را نه تنها در وجود انسان بلکه در تمام موجودات جهان به وجود می آورد. بنابراین انسان ذاتاً شادی را دوست دارد و بر زندگی او تاثیر مثبت    می گذارد.

بسیاری از روان شناسان بر این تاکید دارند که شاد بودن در زمان حال، منجر به تغییرات مثبت و بسیار مهمی در آینده خواهد شد. به عبارتی شما اول باید شادی را به زندگیتان وارد کنید تا امکان ایجاد تغییرات مثبت فراهم آید. سرور و شادی هم گاهی موجب این می‏شود که انسان فعالیت بیشتری انجام دهد، چون در حالت انبساط و شادی و نشاط، کارآدمی (اعم از کار بدنی، روحی و فکری) بهتر پیش می‏رود، پس گاهی موجب می‏شود انسان فعالیت بیشتری انجام دهد. انسان هایی که اجتماعی ترند و در اجتماعات و فعالیت های اجتماعی بیشتر شرکت دارند. انسان های شادتر، به این معنا، موفق ترند تا انسان های گوشه نشین که در فعالیت های اجتماعی نیز شرکت نمی کنند. اسلام دینی است که از تنبلی و کاهلی و سستی بیزار است و از تحرک و نشاط خشنود می شود.آثار بدنی که در اثر حالت شادی و خشنودی و انبساط روح پدید می‏آید، عبارتند است از، سلامت دستگاه های مختلف بدنی همچون گردش خون و هاضمه.

مطالعات نشان می دهد، مردم روزانه 18 دقیقه می خندیدند. ولی امروزه مردم روزی کمتر از 6 دقیقه می خندند و همین امر موجب می شود که توانشان در کنار آمدن با سختی ها کمتر و دیدشان نسبت به امور زندگی منفی گردد.

بنابراین انواع شادی عبارتند از:

1- شادی هدونیک: که همان شادی ناشی از کسب لذت است. این لذت از بدست آوردن چیزهایی یا مصرف چیزها بدست می آید. مثل خوردن غذایی با کیفیت یا خرید یک دست لباس خوش دوخت. 

2- شادی یودیمانیک: به معنای حس شادی ناشی از پیگیری هدفی بزرگتر از خود است. به مانند تلاش برای ریشه کن کردن فقر و یا مبارزه با یک بیماری شایع.  دریک تحقیق %۹۰ شرکت کننده در این پژوهش که هیچ کدام افسرده نبودند، میزان شادی و نوع شادی شان را اعلام کردند. یک نمونه خون از ایشان گرفته شد، وقتی به  RNAاستخراج شده از گلبول های سفید شان نگاه کردند، مشاهده شد که افرادی که لذت های هدونیک را دنبال می کنند، میزان بالایی از التهاب سلولی و همین طور میزان پایینی از دفاع علیه ویروس ها را نشان می دهند الگویی که مشابه افراد افسرده است. در حالی که، افرادی که برای اهدافی بزرگتر تلاش می کنند، سطح پایین تری از التهاب و سطح بالایی از مقاومت علیه ویروس ها را نشان می دادند.

اما چرا بایستی کسانی که شادی ناشی از تلاش، برای خیری بزرگتر یا اعمال خیرخواهانه را دنبال می کنند بهتر از کسانی باشد که برای لذت های خودخواهانه تلاش می کنند؟

این پژوهش گران بیان می کنند احتمالا کسانی که لذت خودخواهانه دارند، اگر اتفاقی برایشان بیفتد، تمام منبع لذت شان را از دست می دهند ولی کسانی که برای نوع دوستی تلاش می کنند، می توانند انتظار داشته باشند که جامعه شان به آنها اهمیت بدهد.

چند راهکار جهت تقویت احساس شادی و نشاط پیشنهاد می گردد:

1- تقویت ایمان به خدا و توکل به او

2- تمرکز روی جنبه های مثبت.اگر انسان برای مدتی به طور مداوم ذهن و افکار خود را روی جنبه های زیبای زندگی متمرکز کند به مرور زمان مثبت اندیش شده و به طور اتوماتیک وار ذهن همواره خاطرات و جنبه های زیبایی زندگی را در نظر می گیرد و توجه دارد و باعث نشاط درونی می شود.

3- سوال کردن. با مطرح کردن سوالات متعددی و جواب دادن به آن درباره ی جنبه های مختلف کار و زندگی        می توانیم مفهوم واقعیت آن سوال را توسط ضمیر ناخودآگاه در دنیای خود خلق کنیم. کیفیت زندگی ما را نوع سوالاتی تعیین می کنند که ما از خود می کنیم. در واقع تمرکز برای جنبه های مثبت کار و زندگی و مطرح کردن سوالات متعدد دو بال قدرتمند هستند که ما را به روحیه ای عالی و شاد    می رسانند.

4- در زمان حال زندگی کنید به جای افسوس خوردن به گذشته و نگران بودن برای آینده ، روی زمان حال تمرکز کنید.

5- زیاد بخندید.تنها اتفاقات خوشایند، شاد و مطلوب می‌توانند سطح اندورفین و دیگر هورمون‌های نشاط آور را بالا ببرند و نیز سطح هورمون‌های استرس‌زا را کاهش دهند.

6- خوب بخوابید

7- گاهی بگویید نه.کارهایی را که ضروری نیستند و از انجام آنها لذت نمی‌برید، کنار بگذارید، مثلا اگر برای انجام امور خیریه، به اندازه‌ کافی کسانی هستند که آن را انجام دهند و شما با به عهده گرفتن این کار دچار استرس می‌شوید، کار را بر عهده دیگران بگذارید.

8- لیستی برای کارهای روزانه تان تهیه کنید. نوشتن کارهایی که می خواهید در طول روز انجام دهید، باعث می شود افکارتان منظم شود و نگرانی از شما دور گردد. با چک کردن این لیست، احساس خوبی ‌ به شما دست خواهد داد.

9- دنبال انجام ‌دادن چند کار به‌طور همزمان نباشید.

بررسی‌ها نشان داده است افرادی که چند کار را به‌طور همزمان انجام می‌دهند، دارای فشار خون بالاتری هستند، مثلا به جای اینکه هم‌زمان با پختن غذا یا اتو کردن لباس‌ها، با تلفن هم صحبت کنید، یک جایی بنشینید و تمام توجه خود را روی مکالمه تلفنی ‌تان بگذارید.

10- زیاد اخبار گوش ندهید. یک هفته را بدون خواندن خبرهای روزنامه، دیدن یا شنیدن اخبار از تلویزیون یا رادیو یا اینترنت سپری کنید (به خصوص اخبار حوادث و جنجالی) و به جای آن زمان بیشتری را به پیاده‌روی یا نوشتن خاطرات خود اختصاص دهید.

11- هوا را معطر کنید. محققان دریافته‌اند استشمام بوهای خوشایند و معطر، در کاهش استرس و ایجاد آرامش واقعا موثرند.

12- از اماکن‌ آرامش دهنده دیدن کنید. رفتن به موزه‌ها، پارک‌ها و امامزاده ها، مساجد و زیارتگاه ها می‌توانند باعث ایجاد آرامش در این دنیای پر از استرس شوند، مثلا ممکن است یک فرد بتواند با رفتن مرتب به مسجد و خواندن نماز جماعت در آنجا، استرس های روزمره را از خود دور کند و آرامش عجیبی پیدا کند.

13- برای کمک به دیگران داوطلب شوید. کمک به دیگران باعث می‌شود از مشکلات‌تان دور شوید و نیز به بهبود روابط اجتماعی شما کمک می‌کند. باعث تقویت شادی، احساس رضایتمندی از زندگی، اعتماد به نفس، سلامت جسمی و کاهش افسردگی می شود.

14- هنگام پیاده‌روی، تمرکز کنید. حتما می‌دانید ورزش کردن خیلی بهتر از داروهای آرام‌بخش برای کاهش استرس و عصبانیت مفید است. اما تمرکز فکری هنگام پیاده‌روی می‌تواند آن را بسیار سودمند‌تر کند.

15- روابط صمیمی داشته باشید. در یک تحقیق مشخص شد کسانی که دوستان صمیمی بسیاری داشتند، دارای فشارخون بهتر، سطح کلسترول و قندخون سالم‌تر و سطح هورمون‌های استرس‌زای کمتری نسبت به افرادی که یک یا دو دوست صمیمی داشتند، بودند.

16- به داشته‌های‌تان فکر کنید نه به نداشته هایتان.کسانی که هر روز آثار جنبه‌های مثبت زندگی‌شان (سلامتی، خانواده خوب، دوستان صمیمی، تحصیلات عالیه، کار مورد علاقه و ...) را بررسی می‌کنند، شادترند.

شادترین کشورهای جهان عبارتنداز دانمارک، سوئیس، نروژ، فنلاند،کانادا، هلند، نیوزیلند، استرالیا، سوئد