مهارت کنترل خشم

کبری فواد کارشناس بهداشت روان مرکز بهداشت زابل

منبع:آشنایی با انواع مواد و راهکارهای پیشگیری و درمان اعتیاد، دکتر محمد هادی فرح زادی وهمکاران ،چاپ اول زمستان 1394

خشم چیست ؟

خشم نوعی هیجان طبیعی و پرقدرت بوده و همه ما گاهی آن را تجربه و به نوعی از خودمان نشان می دهیم. خشم از موانعی که بر سر راه اهداف یا سلامتی فرد قرار گیرد، ناشی می شود. ناکامی، سرزنش، نارضایتی، خیانت در امانت، تهدید و تحقیر، برانگیزاننده خشم هستند. خشم هنگامی صورت    می گیرد که اوضاع آنگونه که باید نیست. آدم خشمگین پر قدرت و نیرومند است، بنابراین اگر نتواند خشم خود را به هیجان ثمر بخش (مفید) تبدیل کند، در آن صورت هدف او نابود کردن موانع بوجود آمده خواهد بود. در این صورت خشم تبدیل به


مهارت کنترل خشم

کبری فواد کارشناس بهداشت روان مرکز بهداشت زابل

منبع:آشنایی با انواع مواد و راهکارهای پیشگیری و درمان اعتیاد، دکتر محمد هادی فرح زادی وهمکاران ،چاپ اول زمستان 1394

خشم چیست ؟

خشم نوعی هیجان طبیعی و پرقدرت بوده و همه ما گاهی آن را تجربه و به نوعی از خودمان نشان می دهیم. خشم از موانعی که بر سر راه اهداف یا سلامتی فرد قرار گیرد، ناشی می شود. ناکامی، سرزنش، نارضایتی، خیانت در امانت، تهدید و تحقیر، برانگیزاننده خشم هستند. خشم هنگامی صورت    می گیرد که اوضاع آنگونه که باید نیست. آدم خشمگین پر قدرت و نیرومند است، بنابراین اگر نتواند خشم خود را به هیجان ثمر بخش (مفید) تبدیل کند، در آن صورت هدف او نابود کردن موانع بوجود آمده خواهد بود. در این صورت خشم تبدیل به رویدادهایی همچون فریاد کشیدن، جیغ کشیدن، توهین، فحاشی و پرخاشگری شده و موجب صدمه (جراحت و جرم) و تخریب وسایل خانه، مدرسه یا جامعه می شود.

تغییرات در بدن انسان در هنگام بروز خشم

خشم تغییرات خاصی را در بدن ایجاد می کند. برخی از این تغییرات عبارتند از تپش قلب، افزایش فشار خون، لرزش دست و پا، رنگ پریدگی و سرخ شدن صورت، داغ شدن بدن، تسریع جریان خون در رگ ها، انقباض عضلانی

چگونه خشم خود را کنترل کنیم ؟

-  عصبانیت خود را بپذیرید و بگویید که من عصبانی هستم.

- به علائم هشدار دهنده پنهانی (زمینه ساز) خشم توجه کنید.

برخی از علائم خشم عبارتند از: نحوه نفس کشیدن، بهانه جویی، انقباض عضلانی، ضربان قلب، ناکامی و.....

بنابراین پذیرفتن عصبانیت خود با توجه به علائم هشدار دهنده می تواند ما را در کنترل خشم کنترل کند، در غیر این صورت و به دلیل برانگیختگی فیزیولوژیکی ناشی از خشم، کنترل از دست ما خارج شده و به راحتی تفکر منطقی و مقابله ای با خشم را از دست داده و موجب صدمه زدن به خود، تخریب یا شکستن اموال یا اشیا می شود.

- علت عصبانیت خود را پیدا کنید

گاهی اوقات شناخت علت عصبانیت آسان است. مانند هنگامی که راننده ای با ماشین شما تصادف می کند. ولی در بیشتر موارد شناخت علت عصبانیت در ما آسان نیست، بلکه افکار    ناکارآمد، منفی و تجربه ما از موقعیت ها و دیگران علت عصبانیت ما می شود. مانند فردی که بدون ملاحظه حقوق دیگران و بدون رعایت صف، وارد اتوبوس می شود و ما آن شخص را فردی بی ملاحظه می دانیم و همچنین مواقعی که مشکلات قبلی را رفع نکرده ایم نیز موجب عصبانیت ما       می شود .

تصمیم بگیرید چه نوع پاسخی به خشم خود بدهید

برای مشکل یا موقعیت هایی که باعث خشم شما می شود، راه حل های مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال، آیا ابراز مستقیم خشم، راه حل مناسبی است و مشکل را زیاد        نمی کند؟ پس راه حل مناسب و مثبتی را جهت کاهش مشکل به وجود آمده انتخاب و به آن عمل کنید. همچنین یاد بگیرید که از وضعیت ها و افرادی که ممکن است شما را عصبانی کنند، دوری کنید مانند شلوغی یا مکان های نا مناسب و.....

سایر روش هایی که مانع عصبانیت شما می شود

- وضعیت های نا خوشایند را به وضعیت خوشایند تبدیل کنید.

- ورزش کنید، پیاده روی در هوای آزاد، شنا، کوهنوردی و ...، شیوه های مناسبی برای مقابله با خشم هستند.

- محیطی که موجب عصبانیت شما می شود را ترک کنید.

- استراحت کنید یا دراز بکشید (تمرین های آرامش بخشی را یاد بگیرید و انجام دهید).

- به سرگرمی های متنوع مانند گل کاری، مرتب کردن کتابخانه و غیره بپردازید .

- موضوع عصبانیت خود را با دوست تان در میان بگذارید.