فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

هفت سين سلامت

(( هفت سین سلامت))

بهداشت روانی اصطلاح پزشکی است و غرض از آ ن بهداشت دستگاه اعصاب و روان است .

همانطور که هر یک از دستگاههای بدن واجد یک مبحث بهداشتی مانند بهداشت دستگاه گوارش بهداشت قلب و عروق و غیره می باشد و منظــور از بهداشت پیش بینی تامین سلامت عضو برای کار بهتر است . لــذا بهداشت روانی نیز مجموعه ای است از احتیاجات و فعالیتهایی که برای ایجاد سلامت فکر ، حفظ تعادل روانی و جلوگیری از اختلا لات رفتاری برای تطبیق  فرد با محیط ، به کار میرود .

نگرانی ، ترس ، تشویش ، اضطرا ب ، خودخوری ، نداشتن علاقه به زندگی ، رفتن به دنبال اعتیاد از مقدمات بیماری روانی است که سلامت فکر را در معرض شدید خطر قرار می دهد . لذا برای سلامت فکر  باید به عوامل هفتگانه زیر که بنام هفت سین سلامت فکر نامگذاری می شود مد نظر داشته و مشتاقانه باید به آن عمل نمود.

1- سلامتی :  از زمان های قدیم گفته اند عقل سالم در بدن سالم است رعایت بهداشت پیشگیری و درمان بموقع بیماریها و بهره گیری از تغذیه مقوی و ورزش موجب آرامش خاطر و زندگی بهتر را فراهم می سازد

2- سازندگی : ماشین عظیمی که وجود انسان نام دارد آماده بهره برداری است و به کمک نیروی خدادادی عقل، هوش ، استعداد ، ذوق و اراده باید خود را ساخت و آنگاه از وجود ساخته خویش در راه بهسازی زندگی خود و دیگران  استفاده کرد

3- سرور : شاد بودن و از نعمتهای بی شمار زندگی لذت بردن و به جنبه های مثبت زندگی نگریستن و از هر موقعیتی در شادی آفرینی کوشیدن و چهره باز و خنده داشتن کلید موفقیت و موجب سلامت فکر است

4-سازش : سازش با خود ، دیگران ، با همسایه ، خانواده ، همکاری و سازش با هم اتاقی خود در خوابگاه ، سازش با خوبیها ، سازش با بدیها ، سازش با ناملایمات و به قول سعدی:    آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است : با دوستان مروت با دشمنان مدارا

5-سادگی :  زندگی را برای زندگی خواستن و اصل زندگی را فدای ظواهر و زیور آن نکردن ساده ولی زیبا پوشیدن ، ساده و بی آلایش اما پاکیزه و منظم زندگی کردن و بالاخره تغذیه سالم و ساده به روح و تن آرامش و توانایی می دهد.

6- سرگرمی :  گفته اند بیگاری بهتر از بیکاری است کار روزانه هر فردی ساعت معینی دارد و معمولا بیش از 8 ساعت در شبانه روز نیست ، 8 ساعت خواب هم بطور متوسط کافی است . اما آن 8 ساعت بقیه را چگونه باید گذراند ، سرگرم شدن بامعاشرتهای سالم ، فعالیتهای اجتماعی ، عبادت واقعی ، پیاده روی و ورزش و بلاخره مطالعه که اینها مانع از تنبلی و کسالت جسم و روح است.

7-سکوت :   چاره بسیاری از ناراحتیها را سکوت می کند وقتی نادانی با رفتار و گفتاربی منطق خود اعصابتان را تحریک می کند بهترین پاسخ سکوت است و وقتی خستگیهای روزانه حوصله کار و تلاش و حتی سخن گفتن  را از شما می گیرد قبل از اینکه از پا در آئید  چند ساعت یا چند روز به محلی ساکت در آغوش طبیعت پناه ببرید و تجدید قوا کنید . در کنار هیاهوی زندگی ماشینی امروز استفاده از سکوت ضرورت دارد اگر بتوانید در لحظات سکوت به اندیشه فرو روید و در شناخت خود و سنجش اعمال خویش دقیق شوید بدین صورت به اولین مرحله خودشناسی ، توفیق خواهید یافت

رضا ایمانخواه کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان زهک

[ ۱۳۸٦/۱۱/٢٠ ] [ ٧:٤٢ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]