فصلنامه افق طلائی سلامت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

نقش ميوه و سبزي در پيشگيري از سرطان

نقش ميوه و سبزي در پيشگيري از سرطان

سبزي ها و ميوه ها ، محتوي نوعي مواد سلولزي هستند كه فيبر ناميده مي شوند . امروزه كليه محققان علوم تغذيه و پزشكي به اين نتيجه رسيده اند كه مصرف ميوه ها و سبزي ها موجب كاهش بروز سرطان روده بزرگ مي شود. بدين ترتيب كه مواد فيبري با تسريع حركت غذا در دستگاه گوارش ، سرعت تخليه روده را افزايش مي دهند كه اين امر موجب كاهش تماس مواد سرطان زا با ديواره روده مي شود. همچنين مواد سرطان زا با فيبرها تركيب و بدون جذب شدن از بدن خارج مي شوند. اثر ديگر فيبرها جذب اسيدهاي صفراوي و كاهش عمل باكتري ها بر روي آنها است . فيبرها به رشد باكتري هاي مفيد روده اي نيز كمك مي كنند.

توصيه امسال سازمان بهداشت جهاني براي سلامت تغذيه ، قرار دادن يك ظرف پر از سبزيجات براي هر نفر در وعده غذايي است

يك مطالعه نشان داد در افرادي كه مستعد ابتلا به سرطان روده بوده اند مصرف روزانه سيزده گرم سبوس گندم به مدت 8 هفته، رشد بدخيم سلول هاي روده كاهش يافته است . مصرف فيبر ، ميزان ابتلا به سرطان سينه را در زنان كاسته است چون مانع از جذب استروژن اضافي در سلول هاي سينه مي شود.

متخصصان تغذيه ، مصرف روزانه 100 گرم مواد فيبري را توصيه مي كنند كه از بهترين منابع فيبري ، سبوس گندم ، لوبيا قرمز، لوبيا سفيد ، لوبيا سبز و حبوبات ديگرمثل نخود و عدس، آرد كامل گندم و نان ها و شيريني هاي تهيه شده از آن ، همچنين آلو ، سيب ، مركبات و هويج مي باشند.

سبزيجات محتوي كالري كمي هستند و تهيه آنها هزينه زيادي را شامل نمي شود از اينرو سعي كنيد:

1- هميشه از نان تهيه شده با سبوس به جاي نان تهيه شده با آرد سفيد استفاده كنيد. مثلاً نان سنگك خيلي بهتر از نان لواش است.

2- در رژيم غذايي روزانه و هنگام تهيه غذاها از سبزي هاي تازه بهره بگيريد.

3- دركنار هر غذا يك ظرف سالاد تهيه شده از سبزيجات فصل مصرف كنيد. همچنين از سير، پياز و گوجه تازه استفاده كنيد.

4- گندم بو داده كه حاوي سبوس است ، هم خوراكي لذيذي است و هم بسيار مفيد است.

5- مصرف موادي چون توت خشك ، انجير خشك و كشمش در بين وعده هاي غذايي بسيار مفيد است ، هم از نظر تأمين املاح كافي براي بدن و هم از نظر تأمين فيبر.

يك توصيه خوب:

متخصصان تغذيه معتقدند خوردن روزي يك عدد سيب با پوست ، شما را از ابتلا به سرطان روده مصون مي دارد

فوايد مصرف ميوه ها و سبزي ها

تحقيقات بسيار نشان داده است ، كساني كه سبزيجات زيادي مصرف مي كنند با دريافت بيشتر موادي به نام  فيتوكميكال ها ، مقاومت بيشتري در برابر ابتلا به سرطان دارند. فيتوكميكال ها موادي هستند كه موجب رنگها وعطرهاي متنوع سبزي ها          مي شوند و در بدن تمايل زيادي به جذب مواد سرطانزا دارند و مانع تأثير مخرب آنها بر روي سلول ها مي شوند . در بين       سبزي ها، خانواده چليپائيان( تره تيزك يا شاهي) داراي بيشترين اثر ضد سرطاني است. از ديگر سبزيهاي مفيد اين خانواده ، كلم، كاهو و اسفناج است.

برخي محققان اعلام كرده اند با مصرف سبزي هاي خانواده چليپائيان ، خطربروز سرطان سينه و روده بزرگ تا 40 درصد كاهش مي يابد.

 

سالادهاي ضد سرطان

تحقيقات نشان داده است كه مصرف تركيبات آنتي اكسيداني همراه با هم ، اثر بيشتري دارند ؛ بدين ترتيب اگر ويتامينهايC وE با هم مصرف شوند ، خيلي مؤثرترند.

پس با هر وعده ي غذا يك ظرف سالاد ميل كنيد. سالاد شما بايد محتوي سبزي هاي تيره رنگ خصوصاً اسفناج باشد و براي تأمين ويتامين C  كافي از كلم ، گوجه فرنگي ، فلفل سبز ، فلفل قرمز و لوبيا سبز استفاده كنيد. براي تأمين ويتامين  E، يك قاشق غذاخوري روغن مايع كانولا ، آفتابگردان يا روغن زيتون به سالادتان بيفزائيد و از سس مايونز استفاده نكنيد. براي تكميل اين معجون سلامتي ، كمي جوانه گندم نيز به سالادتان بيفزاييد.

تهیه و تنظیم برای نشریه : حسینعلی ستوده

منبع :     http://www.tebyan.net

[ ۱۳۸٦/۱۱/٢٠ ] [ ٧:٤٤ ‎ق.ظ ] [ حسینعلی ستوده ]

[ نظرات () ]