بهترین روش های مراقبت از سلامت مادران هنگام شیردهی

از نظر روانی وضعیت خوبی داشته باشند، بهتر می توانند نیازهای خود را برآورده کنند و به این ترتیب خودشان هم از بودن در کنار فرزندشان بیشتر لذت می برند.

مادرانی که برای خودشان وقت می گذارند و استراحت می کنند، دارای احساس بهتری هستند، شیردهی برای این مادران یک فرآیند خوشایند محسوب می شود و از بودن با فرزند خود کمتر خسته می شوند. استراحت کافی برای مادران شیرده یکی از الزامات است، مادران شیرده باید برنامه کوتاه مدتی را برای خود در نظر بگیرند و در آن زمان از همسر، مادر و یا دوستان خود برای نگهداری از کودک کمک بگیرند.

در این فاصله مادران می تواند با انجام کارهایی از جمله پیاده روی با همسرشان، مطالعه کتاب های مختلف، تماشای فیلم، خوابیدن و استراحت کردن، پرداختن به مسائل مورد علاقه، صحبت با دوستان و حتی دوش گرفتن ساده انرژی خود را دوباره باز یابند.

هنگام ورود یک عضو جدید به خانواده، مادر و پدر تمام وقت خود را روی نیازهای کودک خود متمرکز می‌کنند، اگر از افراد خانواده کسی به مادران پیشنهاد نگهداری از کودک را داد، در کمال آرامش و خونسردی قبول کنند و از زمان به دست آمده برای صرف وقت در کنار همسرشان بهره ببرند، چرا که طبق تحقیقات ثابت شده که صرف یک فنجان چای یا یک پیاده روی ساده در کنار همسر به صورت معجزه آسایی بر روی روحیه مادر شیرده و همچنین تجدید قوای او موثر است.

مادران شیرده باید همیشه هنگام شیر دادن مایعات سالم و مقوی استفاده کنند.

رژیم غذایی مناسب دردوران شیردهی بسیار حائز اهمیت است. اگر ویتامین ها و مواد معدنی در بدن کم شود، کودک آنچه را که نیاز دارد از بدن مادر می گیرد و مادر دچار کمبود این مواد می شود.

شیردهی در شب، کاری خسته کننده و آزار دهنده برای مادران است، همیشه باید کودک را سیر کرد تا در هنگام شب به علت گرسنگی بیدار نشود. در صورت بیدار شدن کودک تا جایی که امکان دارد از حرف زدن اجتناب کنند و بدون بلند کردنش سعی کنند تا او را نوازش کنند، این کار علاوه بر راحتی مادران و کودک به تنظیم چرخه خواب و بیداری کودک کمک می کند.

نگهداری از کودک به اندازه کار خانه والدین را خسته نمی کند، لذا باید اطرافیان به خصوص همسر مادر شیرده، فهرستی از کارهایی که       می توانند انجام دهند تهیه کنند تا دیگر مشغله ذهنی برای مادران وجود نداشته باشد.

 

/ 0 نظر / 8 بازدید