رفتار های تغذیه ای نامطلوب در کودکان سنین مدرسه و توصیه های کاربردی برای اصلاح

گیرایی بیشتری برای درست خواندن و فهمیدن مطالب جدید دارند و به جای این که به فکر رفع گرسنگی باشند، به فکر درس خواندن و فهمیدن مطالب درسی هستند. برای اینکه کودکان سنین مدرسه اشتهای کافی به خوردن صبحانه داشته باشند باید والدین صبحانه را به عنوان وعده اصلی تلقی و همه سر یک سفره صبحانه بخورند. شام در ابتدای شب میل شود و حتی الامکان کودکان در ساعات معین و زود بخوابند. صبح زودتر ازخواب بیدار شوند تا فرصت و اشتهای کافی برای صرف صبحانه داشته باشند.

2- خودداری از مصرف گوشت:

برخی از کودکان سنین مدرسه از خوردن گوشت امتناعمی ورزند در حالی که مصرف گوشت به عنوان منبع عمده پروتئین با کیفیت خوب، آهن و روی حائز اهمیت است. لازم است به مادران توصیه شود در غذاهایی که مورد علاقه کودک است از گوشت چرخ شده استفاده کنند مانند ماکارونی، املت گوشت،کتلت، همبرگر و کباب که در منزل تهیه شود.

3-خودداری از مصرف گروه شیر و لبنیات:

میزان نیاز به گروه شیر و لبنیات در سنین مدرســه 3-2 واحد می باشد. اگر دانش آموز علاقه ای به خوردن شیر ساده ندارد می توان شیر طعم دار را به او توصیه کرد. مثلا" مقدار کمی پودر کاکائو (در حد یک قاشق مربا خوری در یک لیوان شیر) و یا عسل به شیر اضافه نمود تا طعم آن تغییر کند. مقدار زیاد کاکائو به علت داشتن اگزالات از جذب کلسیم شیر جلوگیری می کند. می توان شیر را در قالب غذاهایی مثل فرنی، شیر برنج، سوپ و ... به کودکان داد و یا از فرآورده های شیر مانند ماست، پنیر و کشک در وعده صبحانه، ناهار و شام یا بستنی در میان وعده استفاده نمود. افراط بیش از حد در خوردن شیر نیز به این دلیل که جایگزین سایر غذاهای اصلی می شود، کودک را در معرض خطر کمبود های تغذیه ای به خصوص کمبود آهن قرار می دهد.

4-خودداری از مصرف سبزی ها:

معمولاً کودکان در این سنین تمایلی به مصرف سبزی های تازه ندارند. به مادران توصیه کنید که سبزی های خام مثل هویج، گوجه فرنگی، کاهو، گل کلم و سبزی های پخته مثل چغندر پخته (لبو) نخود فرنگی، لوبیا سبز، کدو حلوایی را به عنوان میان وعده به کودکان بدهند.

5-افراط در مصرف شکلات و شیرینی:

مصرف بی رویه شکلات و شیرینی موجب بی اشتهایی و سیری کاذب در کودکان شده، آنها را از مصرف وعده های اصلی غذایی باز می دارد در نتیجه موجب اختلال رشد آنها خواهد شد. به والدین توصیه کنید حداقل، در منزل از نگهداشتن شکلات و شیرینی خودداری کنند و به این ترتیب، دسترسی دائمی کودکان به این خوراکی ها راکاهش دهند. از دادن شکلات و شیرینی به عنوان جایزه خودداری کنند و با تنظیم یک برنامه منظم، تعداد شکلات و شیرینی کـه دانش آموز در طول روز مصرف می کند را کنترل نمایند. برای جلوگیری از خراب شدن دندان ها باید به کودکان آموزش داد که پس از خوردن مواد قندی و شیرینی به ویژه شکلات ها و آب نبات هایی که به سطح دندان می چسبند، دهان و دندان های خود را با آب و حتی الامکان مسواک شستشو دهند.

6-مصرف بی رویه تنقلات غذایی کم ارزش: 

متاسفانه برخی از تنقلات تجاری مثل انواع پفک و چیپس به طور بی رویه توسط کودکان و دانش آموزان مصرف می شود. خــوردن پفک به خصوص قبل از وعده های غذایی به دلیل ایجاد سیری کاذب کودکان را از خوردن وعده های اصلی که باید مواد مغذی مورد نیاز برای رشد را تامین کند بازمی دارد. از سوی دیگر نمک زیاد این مواد، ذائقه کودک را به خوردن غذاهای شور عادت می دهد. انــواع چیپس ها علاوه بر شور بودن، به دلیل چربی زیادی که دارند موجب چاقیبی رویه کودکان می شوند. مطالعات متعددی رابطه بین خوردن مواد شور در کودکی وافزایش فشار خون در دوران بزرگسالی را به اثبات رسانده است. نوشیدن بی رویه نوشابه های گازدار نیز علاوه بر ایجاد سیری کاذب، موجب اختلال در جذب مواد مغذی مانند کلسیم می شود.

به والدین توصیه کنید که کودکان را به مصرف تنقلات سنتی مثل نخودچی و کشمش، گردو، بادام، پسته، گندم برشته، برنجک، عدس برشته شده، توت خشک، انجیر خشک و برگه ها تشویق کنند و همچنین به جای نوشابه های گازدار از دوغ استفاده کنند.

 

/ 0 نظر / 38 بازدید