خواب در دوران بارداری

سلامت مادر و جنین، ضروری است .

همچنین در بارداری، مجموعه ‌ای از مشکلات ممکن است خواب رامختل کند ، از جمله تهوع، سوزش سردل، گرفتگی عضله‌ های ساق و خرخر کردن . برخی از اینمشکل‌ ها البته اجتناب ‌ناپذیر است ولی ممکن است به علت عادت‌ های خوابی که یک زن از قبل از بارداری دارد نیز این مشکل‌ ها تشدید شوند.

اولین و مهم‌ ترین دلیلبرای مشکل های خواب در دوران بارداری ، افزایش اندازه ی جنین است که یافتن وضعیتیراحت برای خوابیدن را برای زن باردار، مشکل می ‌کند.

مشکلات جسمی که در دورانبارداری، خواب را مختل می ‌کنند مرور می کنیم  :

1 -  نیاز مکرر به ادرارکردن:

کلیه ‌ها در دوران بارداری برای تصفیه حجم خون اضافی(30 تا 50 درصد افزایشنسبت به پیش از بارداری) شدیدتر کار می ‌کنند و این فرآیند، تصفیه ادرار بیشتریایجاد می‌ کند. همچنین جنین در حال رشد است و رحم بزرگ ‌تر می ‌‌شود و در نتیجهفشار بیشتری از بیرون روی مثانه وارد می ‌شود. این تغییرها باعث می ‌شود که مجبورشوید در روز و شب بیشتر به توالت بروید.

2 -افزایش سرعت ضربان قلب:

ضربان قلب حین بارداری افزایش می ‌یابد و از آن جایی که بیشتر خون به سمت رحم می‌رود،قلب باید سخت ‌تر کار کند تا خون را به بقیه بدن برساند.

3 -تنگینفس:

در ابتدا، تنفس ممکن است تحت تاثیر افزایش هورمون‌‌ های بارداری قرارگیرد، که باعث می ‌شوند تنفس‌ عمیق ‌تر شود. این وضعیت ممکن است این احساس را در زن حامله ایجاد کند که برای تنفس هوا تلاش بیشتری ‌کند. در ادامه بارداری بابزرگ شدن رحم که فضای بیشتری در لگن و شکم را به خود اختصاص می‌ دهد و بر دیافراگم(پرده ‌ای عضلانی میان ریه‌ ها و اندام‌ های شکم) فشار می ‌‌آورد، ممکن است احساسکند تنفس مشکل ‌تر شده است.

4 -گرفتگی عضله‌ های ساق پا وکمردرد:

درد در ساق پا و کمر تا حدی ناشی از وزن اضافی جنین و رحم است. بدندر طول بارداری، هورمونی به نام ریلکسین تولید می ‌کند که آمادگی برای زایمان را باعث می‌ شود .

یکی از آثار این هورمون آن است که رباط‌ ها را در سراسر بدن شل‌ تر می‌ کند وبه این ترتیب، پایداری بدن کاهش می ‌یابد و آسیب ‌پذیری بیشتری نسبت به صدمه‌ها، مخصوصا در کمر ایجاد می شود .

5 -سوزش سردل و یبوست:

بسیاری از زنانباردار دچار سوزش سر دل می‌ شوند که ناشی از بازگشت محتویات معده به درون مری است. فعالیت همه دستگاه گوارش در طول بارداری کند می ‌شود، غذا مدت بیشتری در معده وروده باقی می‌ ماند. هم سوزش سردل و هم یبوست ممکن است در ادامه بارداری بدتر شود،زیرا بزرگ ‌تر شدن رحم بر معده و روده بزرگ فشار می‌ آورد.

استرس هم ممکن استخواب را مختل کند. ممکن است در مورد سلامت جنین‌ هم نگران باشید و در موردتوانایی ‌تان به عنوان والد اضطراب داشته باشید و این شما را در طول یک شب بیدارنگه می دارد.

درست خوابیدن، ( بهترین وضعیت خواب در بارداری ) :

از ابتدایبارداری باید سعی کنید به خوابیدن به پهلو عادت کنید. خوابیدن به پهلو و جمع کردنزانو احتمالا راحت‌ ترین وضعیت خواهد بود. این وضعیت همچنین کار قلب راراحت ‌تر می‌ کند، چرا که مانع می‌ شود وزن جنین روی ورید بزرگی (به نام ورید اجوفتحتانی) که خون را از پاهای شما به قلب باز می ‌گرداند، بیفتد. برخی از پزشکان به‌طور خاص توصیه می‌ کنند زنان باردار روی پهلوی چپ بخوابند؛ زیرا کبد شما در سمتراست شکم شما قرار دارد و خوابیدن روی پهلوی چپ از فشار رحم روی کبد جلوگیری می‌کند. خوابیدن روی پهلوی چپ همچنین گردش خون به قلب را هم تسهیل می ‌کند و بهترینوضعیت برای جریان خون برای جنین، رحم و کلیه‌ ها را فراهم می‌ آورد.

نگراننباشید که ممکن است حین خواب بغلتید و روی پشت ‌تان قرار بگیرید. غلتیدن در خواببخشی طبیعی از خوابیدن است که تحت کنترل ما نیست. به هر حال به احتمال زیاد، در سه‌ماهه‌ سوم بارداری غلتیدن در خواب و روی پشت قرار گرفتن متوقف می ‌شود، زیرا بسیارناراحت‌ کننده است. اگر روی پشت ‌تان بغلتید و وزن جنین روی ورید اجوف تحتانیبیفتد، در اثر ناراحتی احتمالا بیدار خواهد شد . با دکترتان در اینباره مشورت کنید. او ممکن است پیشنهاد کند که با استفاده از بالش بدن را رویپهلو نگه ‌دارید. سعی کنید گذاشتن‌ بالش‌ را امتحان کنید تا بهترین وضعیت‌برای خواب را پیدا کنید.

برخی از زنان با گذاشتن بالش زیر شکم یا میان ساق پاها احساس راحتی می‌ کنند. همچنین گذاشتن بالش تا‌شده یا پتوی لوله‌ شده در گودیکمر ممکن است به کاهش فشار روی کمر کمک کند. در بازار نیز می‌ توانید "بالش ‌هایبارداری" را پیدا کنید. اگر می ‌خواهید از این بالش‌ ها بخرید، اول با دکترتانمشورت کنید تا معلوم شود کدام یک از آن ها برای تان مناسب ‌تر است

/ 0 نظر / 85 بازدید