افق طلائی سلامت شماره چهارم سال ۸۵

سيزده روش مبارزه با سرماخوردگي

1- حداقل سي سانتيمتر از افرادي كه سرفه يا عطسه مي كنند فاصله بگيريد.

قطره هاي ريزعطسه يا سرفه حدوداً تا مسافت 30 سانتي متري پراكنده مي شوند. اگر يكي از اين قطره ها روي چشم يا بيني شما قرار بگيرد، چند روز بعد به بيماري سرماخوردگي مبتلا مي شويد .

2- در هر فرصتي دستهايتان را بشوييد.

اكثر ميكروب هاي سرماخوردگي از طريق تماس فيزيكي غيرمستقيم منتقل مي شوند. بنابراين دستهايتان را در هر فرصتي بشوييد.

3- در محيط هايي كه تهويه مناسب ندارد، از خودتان بيشتر مراقبت كنيد.

ساختمانهاي اداري كه از تهويه هواي مناسب برخوردار نيستند يكي از محيط هايي محسوب مي شوند كه خطر ابتلا به سرماخوردگي را افزايش مي دهند. بهترين پادتن ، مرطوب كردن سوراخهاي بيني با اسپري محتوي آب نمك مخصوص بيني است .

4- مايعات مختلف بنوشيد.

/>/>/>

  افق                               

/>/>نوشيدن مايعات گوناگون ، ميكروبهاي فعال سرماخوردگي را از بين مي برند و همينطور از كمبود آب بدن كه معمولاً با بيماري سرماخوردگي همراه است جلوگيري مي كنند. بنابراين  حداقل روزي هشت ليوان آب، آب ميوه و يا مايعات بدون كافئين بنوشيد.

5- اسكاچهاي ظرفشويي را ضد عفوني كنيد.

بهتر است براي جلوگيري از ابتلا به سرماخوردگي ، روزي دو تا سه مرتبه اين اشياء را در جريان آب جوش قرار دهيد.

6- از رختخواب بيرون بياييد و به ورزش بپردازيد.

شما مي توانيد سه بار در هفته و به مدت 30 تا 45 دقيقه به انجام ورزشهاي ساده ، مثل پياده روي و دوچرخه سواري بپردازيد و با اين كار مقاومت بخش بالايي مجراي تنفسي را نسبت به عفونتها افزايش دهيد.

7- از ماليدن بيش از حد چشم و بيني خودداري كنيد.

با توجه به بررسي هاي انجام شده ، افراد در هنگام سرماخوردگي اين اعضاء صورت خود را سه بار در ساعت مي مالند. اگر احساس مي كنيد كه بايد اين كار را انجام  دهيد، بهتر است به جاي نوك انگشت از بند انگشتانتان استفاده كنيد، چون اين قسمت كمتربه ميكروب سرماخوردگي آلوده مي شود.

8- ويتامين " E " مصرف كنيد.

ويتامين "E " نقش مهمي درعملكرد سيستم ايمني بدن ايفا مي كند. اما از آنجايي كه اين ويتامين بيشتر در مواد غذايي پرچرب وجود دارد ، افرادي كه رژيم لاغري دارند ، نمي توانند از آن استفاده كنند. روزانه 100 تا 200 واحد ( واحد بين المللي )، مكمل ويتامين E مصرف كنيد.

به خاطر داشته باشيد، روزانه، بيشتراز 500 ميلي گرم از آن مصرف نكنيد ، چون مصرف بيش از حد اين  ويتامين باعث اختلال در دستگاه گوارش مي شود.

9- سرفه را  تسكين دهيد.

براي سرفه هاي خشك و تك سرفه ها از شربتي كه حاوي مواد التيام دهنده است استفاده كنيد. برا ي سرفه هايي كه با خلط همراه است ، از شربت سينه و داروي خلط آور استفاده كنيد كه باعث مي شود مقدار ترشح مخاطي افزايش يافته ، در نتيجه فرد راحت تر سرفه كند.

10- خواب شبانه آرامي داشته باشيد.

/>

 

/>/>با توجه به تحقيقات انجام شده در مؤسسه بهداشت سنتياگو ، خواب خوب و آرام موجب تقويت سلولهاي سيستم ايمني بدن مي شود. در اين بررسي ، 43 نفر ( افرادي كه به سرما خوردگي مبتلا نبوده اند) به طور داوطلبانه تنها نيمي از شب را در خواب سپري كردند . فرداي آن روز 30% ازسلولهاي مدافع بدن آنها از بين رفتند .اما شب بعد، زماني كه اين افراد ، حداقل هشت ساعت را در خواب سپري كردند، سلولهاي نابود كننده بدن آنها كاملاً مقاوم شدند.

11- ازبازكننده هاي ( مجراي بيني و سينه) مناسب استفاده كنيد.

براي التيام گرفتگي بيني ، بهتراست از اسپري و قطره هاي باز كننده استفاده كنيد، زيرا اين نوع داروها علائم بيماري را سريع تر از داروهاي خوراكي از بين مي برند و نيز اثرات جانبي كمتري را به دنبال دارند.

بازكننده هاي بوييدني را نبايد بيش از سه روز پياپي مصرف كرد، چون ممكن است اثر اين دارو كاهش يابد و گرفتگي بيني بدتر از قبل شود.

12- گلو درد را تسكين دهيد.

غرغره كردن با آب نمك گرم براي تسكين گلو درد فوق العاده مؤثر است .( يك قاشق چايخوري نمك براي هر ليوان آب )  همچنين نوشيدن " چاي وعسل " براي التيام گلو درد تأثير بسزايي دارد.

13- در هر وعده از غذاهاي اصلي " نهار و شام "، سوپ كم چربي بخوريد.

مايعات گرم در بي اثر كردن ويروس سرماخوردگي نقش مهمي را ايفا مي كنند و نوعي مُسكن محسوب مي شوند. سوپ جوجه براي تسكين اين بيماري تأثير فوق العاده اي دارد. "

نكته مهم : در هنگام سرماخوردگي سعي كنيد سرفه هاي آرام و آهسته كنيد تا سرماخوردگي شما به ديگران منتقل نشود . اين اصل را به كودكانتان نيز آموزش دهيد.

/>/>

ميان وعده در مدرسه

 از آنجايي كه بسياري از الگوهاي رفتاريبزرگسالي بويژه عادات غذايي افراد در سنين كودكي شكل مي‌گيرد و در سنين بزرگساليكمتر قابل تغيير است كيفيت و كميت الگوي غذايي نقش بسزايي در سلامت و بروزبيماريهاي مختلف بازي مي‌كند و توجه به آن حائز اهميت است.

يك صبحانه ايده‌آل بايد يك سوم ازمقدار مواد مغذي روزانه فرد را فراهم كند

رمز يكروز سالم و شاد صرف يك صبحانه كامل است .يك صبحانه ايده‌آل بايد يكسوم الي يك چهارم از مقدار مواد مغذي مورد نياز فرد را فراهم كند اما دانش‌آموزانيكه از صبحانه صرف‌نظر مي‌كنند نمي‌توانند اين كمبود را از طريق ساير وعده‌هاي غذاييجبران كنند. ‌مصرفمواد غذايي مانند نان، شير، كره، بادام، پنير، انواع ميوه، تخم مرغ و غذايي مثلعدسي مي‌تواند براي صبحانه مناسب باشد.

اهميت ميان وعده‌هاي غذايي برايدانش‌آموزان

مواد غذايي پرچرب، شور يا شيرين سوختهاي ايده‌آلي براي بدن نيستند. ميان وعده‌هايشور مانند چيپس و پفك علاوه بر اين كه ممكن است مواد مغذي كمتري داشته باشند حاويمقدار زيادي نمك هستند كه زياده‌روي در مصرف آن مي‌تواند تعادل در رژيم غذايي رابرهم زند.

/>/>/>

                               

/>/>انواع شيريني نيز مانند شكلات و نوشابهاگرچه ممكن است تا حدودي تامين كننده نياز انرژي در سنين رشد باشند، اما ارزشتغذيه‌اي پاييني دارند و علاوه بر اين كه مي‌توانند محيط مناسبي براي رشدميكروب‌هاي دهان فراهم كنند، موجب تخريب دندان‌ها نيز مي‌شوند. همچنين ميان وعده‌هاي پرچرب و پرانرژي

/ 0 نظر / 16 بازدید