عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی

دیگر نیز ارتباط دارد. چربی موجود در رژیم غذایی یکی از عوامل مؤثر در بروز و پیشرفت چاقی و دیابت نوع 2 است.


چربیهاونقشآنهادربروزبیماریهایقلبیعروقی

 

درهنگامخریدروغنهابهبرچسبآنهادقتنمایید. میزاناسیدچربترانس آنهابایدکمتراز 5 درصدو           حتیالامکاندرحدصفرباشد.

 


جهتکنترلچربیهایخون،چندتوصیهکاربردیجهتکاهشدریافتچربیهای رژیمغذاییارایه می گردد:

- جایگزینی لبنیات کم چرب (شیر ماست، پنیر و ) به جای لبنیات پر چرب .

- استفاده از گوشت های کم چرب به جای گوشت های پر چرب (حذف پوست مرغ، حذف چربی های گوشت قرمز و...)

- استفاده از مواد غذایی آب پز، تنوری، کبابی و پخته به جای مواد غذایی سرخ شده

- استفاده از گوشت های سفید (ماهی، مرغ) به جای گوشت قرمز، سوسیس، جگر و...

- استفاده از روغن های مایع به جای روغن های جامد

- استفاده از روغن زیتون در برنامه غذایی

- کاهش مصرف غذاهای آماده به ویژه غذاهای سرخ کرده (پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده، چیپس و)

- افزایش استفاده از میوه ها، سبزی ها، حبوبات، دانه ها و غلات در برنامه غذایی روزانه

- افزایش استفاده از نان سبوسدار به جای نان های سفید

- کاهش استفاده از نان های روغنی

- کاهش مصرف امحاء و احشاء مرغ و گوسفند و گاو مانند، دل، جگر، کله پاچه، زبان، مغز، قلوه

- تفت دادن سبزی ها به جای سرخ کردن آنها

- استفاده از بستنی میوه ای یا کم چرب به جای بستنی خامه ای

- استفاده از آب لیمو و آب غوره همراه با روغن زیتون و ماست به جای مایونز در سالاد

- مصرف سیر و پیاز باعث کاهش کلسترول، تری گلیسرید و LDL می شود.

- خوردن هویج به دلیل داشتن فیبر محلول(کلسیم پکتات) منجر به کاهش سطح کلسترول می شود.

- فراورده های سویا منجر به کاهش سطح کلسترول خون می گردد.

  • استعمالدخانیاتوبیماریهایقلبیعروقی

استعمال دخانیات روند تنگ شدن عروق یا تصلب شرایین را تسریع می کند. بیماری های قلبی عروقی، سکته های مغزی، بیماری های تنفسی و بسیاری از بیماری های کشنده دیر یا زود در افراد سیگاری و افرادی که با آنها زندگی می کنند، اتفاق می افتند. تصلب شرایین موجب باریک شدن شریان های پا و در نتیجه درد حین راه رفتن و لنگیدن می شود که با ادامه مصرف دخانیات موجب گانگرن (سیاه شدن) عضو و در نهایت قطع انگشتان پا یا اندام خواهد شد.

  • اثراتفعالیتبدنیوورزش برقلبوعروق

فعالیت بدنی مناسب و ورزش از دو طریق اثرات مفید و مثبت خود را در بدن اعمال می کند، از یک طرف سبب تقویت عضله قلب می شود با ضربانی قوی تر، منظم تر و گنجایش بیشتر که در نتیجه موجب ادامه حیات و زندگی می شود، از طرفی دیگر فعالیت بدنی مناسب موجب تقویت سایر عضلات بدن و با گشاد شدن عروق و افزایش جریان خون و تعداد ضربان قلب، مانع از تنگی عروق در اثر رسوب مواد چربی در داخل رگ ها (آترواسکلروز) می شود.

 

 

 

/ 0 نظر / 8 بازدید